MIten paljon maksaa näytönohjain läppöäriin (Fujitsu Siemens amilo pa 1538) voiko/kannattaako vaihtaa? 2v vanha kone, takuu mennyt

Lisätty: 19.09.2009 - 20:03

Kyseessä ilmeisesti laitevika valmistajan kotisivujen mukaan. Eikö laite viat kuulu korvata vaikka takuuaika mennyt?

Lisätty: 19.09.2009 - 20:04

Kyseessä ilmeisesti laitevika valmistajan kotisivujen mukaan. Eikö laiteviat kuulu korvata vaikka takuuaika mennyt?

Lisätty: 20.09.2009 - 17:47

Paljon kiitoksia kattavasta vastauksesta!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 20.09.2009 - 01:20

Näytönohjaimien hinnat ja arvostelut näet täältä. Muistin määrä on erittäin tärkeä, jos pelaat tietokoneellasi pelejä.

www.vertailu.info/naytonohjaimet/

Näyttövelvollisuus myyjällä

Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
Takuuaika ei päätä virhevastuuta

Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.

Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä

Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.

Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.

Kuluttajan kotivakuutustakaan ei saa panna myyjän vastuulla olevan virheen maksajaksi. Silloin asiakas joutuu kuitenkin maksamaan vakuutuksen omavastuuosuuden, joka sekin kuuluisi selkeässä virhetilanteessa myyjäliikkeen vastuulle.

www.kuluttajavirasto.fi/Page...4e8a1.aspx