Onko sulla jakaa meille muille tekemäsi ja hyväksi osoittautuneen kaalipiirakan ohjetta?

Itelläni sellanen joskus oli, serkulta saatu ohje, ja se kaalipiirakka oli tosi maukas, nyt ohje hukkunut..nyyh...valmistaikinaakin vois käyttää, mutta mitä niistä? Varsinkin kun tää kaali on nyt niin halpaa, niin siitä pitäis tehä kaikkee mahdollista, eikös, ja on vielä vitamiinirikaskin:)

Avainsanat: resepti ohje piirakkataikina kaali kaalipiirakka maukas perunataikina?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.09.2009 - 14:48

Tee kaalipiirakka rahkavoitaikinaan.Hauduta kaalia voissa,niinet se kypsyy,lisää siihen vakosipulia suolaa ja siirappia,voit laittaa myös smetanaa.Hyvää tulee ja kaloreita ei puutu,mutta mitäs siitä.Meillä se menee kuumillekiville.

Kysyjän kommentti

Kiitos siulle parhaasta vastauksestain, yritellään näil konstein, kuullosti ainakin samanmoiselt, jota saanu namustella aiemmin:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2009 - 13:15

En ole koskaan tehnyt kaalipiirakkka, mutta syönyt kylläkin. Muistaakseni Primulalla oli aikoinaan yli 40 v. sitten uppopaistotaikinaan tehty kaalipiirakka, siis sellainen kuin lihapiirakka, mutta kaalitäyte sisällä. Söin niitä ja italiansalaattia yhden kesä ankeassa työpaikassani joskus 19-vuotiaana, ja lihosin ainakin 10 kiloa. Mutta piirakat olivat niin hyviä tuoreeltaan kaupan tiskistä saatuna.
Innolla odotan minäkin, millaisia ohjeita tänne Napsuun tulee kaalipiirakasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 17:09

Taikina: 200g voita tai oivariinia, ½ tl suolaa, 300g kypsää perunaa jauhettuna, 2 tl leivinjauhetta ja 300g vehnäjauhoja. Vatkaa voi pehmeäksi, lisää jauhettu peruna vatkaten ja lopuksi jauho+leivinjauheseos. Laita taikina kylmään vetäytymään. Kauli taikina pellille (voi tehdä myös pieniä piirakoita)
Täyte: Keräkaalia silputtuna, ruskistetaan voissa, lisätään tilkka kuumaa vettä ja haudutetaan kaali kypsäksi. Maustetaan suolalla, siirapilla ja pienellä tilkalla etikkaa. Jäähdytä kaaliseos ennen kuin levität se voitaikinapohjalle. Voitele reunat munalla tai jos teet isomman taikinan, että riittää kanneksi, niin voitele se myös sekä pistele haarukalla. Paista hyvässä lämmössä (225-250) n. 15-25 min..tiedät kyllä milloin on kypsä. Aika riippuu vähän piirakan koosta ja uunistakin.
Ohjeeni on vanha, 1970- luvulta, emäntäkouluajoilta.

Lisätty: 19.09.2009 - 17:15

Olikohan valmiina myytävää peruna-voitaikinaa..en nyt äkkiseltään muista.