Nyt ja vuosia paljon puhuttu aihe

Vuodeosaston vanhukset. Olisitko valmis lupaamaan nyt ja tässä että kävisit tänä viikon loppuna käydä vanhusten vuodeosastolla katsomassa tuttua tai tuntematonta vai onko mahdollista mennä katsomaan tuntematonta ? Minä / me kyllä lupaisimme jos olisimme itse kunnossa. Meille tuli kotiavustaja joka sano hän ei siivoa, tiskaa, tuuleta petivaatteita ei käy kaupassa / apteekissa jos ei ole tiliä ja tiliä meillä ei ole kauppaan. Kodin hoitaja sano että hommatkaa tili ja näkemiin. Nyt meitä pelottaa muijan uusinta olkapää leikkaus ja sydän vika kun minäkin olen pyörätuolissa. Muijaa roikottavat työttömyys kortistossa vaikka itse tarvitsisi koti apua. Kyllä vanhuus PELOTTAA entä sinua ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 19.09.2009 - 11:53

Minä en lupaa sellaista mitä en voi täyttää. Omia sukulaisia ei ole laitoshoidossa.
Olen itse joskus selkäleikkauksen jälkeen joutunut ruinaamaan ja rukoilemaan polvillani ennenkuin sain yhden kerran koko toipilasajan aikana kotiavustajan. En saanut leikkauksen jälkeen kuuteen viikkoon istua, nostella enkä kumarrella yhtään. Ensin käskettiin vain pärjäämään itse. Kun sitten lopulta jo puhuin isoin kirjaimin, niin sitten heltisi se yksi käynti. Ja kuitenkin, minähän se maksoin. Ei yhteiskunnan tarvinnut sitä kustantaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 19.09.2009 - 11:27

Puhut asiaa. Kyllä se pelottaa, ja olenkin tämän hetkisen vanhusten hoidon vuoksi sitä mieltä, että toivottavasti en ikinä laitokseen joudu. Näistä kotiavustajista en tiedä. Eri kunnissa taitaa erilaiset tehtävät heillä olla. Riippuu kai työvoimatilanteesta ja kunnan määrärahoista. Toivon että pysyn sen verran kunnossa hoitaakseni omat asiani. Ja sitten joskus saisi yläkerran herra korjata pois ennen avun tarvetta. Ei ole helppo olla tänä päivänä sairas tai vanha taikka molempia yhdessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 12:12

Naapurissa on työtoveri/ystävä-rouva, joka on toipumassa molempien lonkkien perättäisen murtuman perättäisistä leikkauksista. Hänen luonaan olen käynyt säännöllisen epäsäänöllisesti ja tarjonnut apuani. Oma äitini on juuri kotitunut omaan asuntoon hoivakodista, jossa hän ei viihtynyt. Olen muuttanut hänen kaikki tavaransa sinne pari viikkoa sitten. Käynyt en ole sen jälkeen, koska siskoni asuu samassa kaupungissa, ja on äidin tukena kaikissa arkiaskareissa. Toivon, että kun vanhuus ja jokapäiväinen avuntarve tulevat minun kohdallanai ajankohtaiseksi, niin joku lapsistani olisi riittävän lähellä ja pystyisi auttaman silloin tällöin. Se on yksi syy, mksi aikonaan lapsia halusin. Tajusin jo silloin, että yhteiskunta ei tule minusta huolehtimaan aikanaan kun olen avuttomassa tilanteessa. Vielä toistaiseksi pärjäämme mieheni kanssa ihan riittävän hyvin. Mutta koskaan ei tiedä, mitä seuraava päivä tuo tullessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 12:51

Hyvä, että itse kukin pohtii näitä asioita. Vanhustyöntekijänä toivon itselleni nopeaa kuolemaa ennen laitokseen joutumista. Jospa eutanasia tulee siihen mennessä ihan normaalikäytäntöön ja lailliseksi. Se etu on, kun asuu pienessä kunnassa niin täällä hoivakodit, palvelutalo, kotihoito jne. on hyvällä mallillaan, vanhuksista välitetään ja hoito on hyvää. Tämän ovat sanoneet ihmiset toisilta paikkakunnilta, emme me hoitajat itse. Me täällä käymme asiakkaalle kaupassa, pankissa, apteekissa yms. mihin asiakas ei itse kykene. Menneenä kesänä pystyimme tarjoamaan kaikille halukkaille ulkoiluapua normaalia enemmän. Vanhustenhoidosta puhutaan tänä päivänä paljon, mutta nuorille päättäjille se on liian tuottamaton alue ja kaukainen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 14:15

meillä myös on aika hyvä tilanne.. vanhukset ovat joko kotihoidon piirissä tai palvelutalossa tai vanhainkodissa. Ymmärrän senkin kun harhauisen, vaeltelevan ja karkailevan ja toisia häiritsevän vanhuksen menemisä rajoitetaan. Hoitajaa syytetään jos pääsee karkaamaan..
Luulen, että hoitajat teklevät parhaansa. Isoissa kaupungeissa ehkä niitä ongelmia on enemmän.
Vanhuus pelottaa.. on sitten sairas tai terve.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 14:49

Käyn toisella paikkakunnalla katsomassa laitoshoidossa olevaa sukulaista, silloin kun siihen on tilaisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 14:58

Puhut täyttäasiaa,käyn tapaamassa äitiäni palvelukodissa säänöllisesti ja anoppiani hänen kotonaan maaseudulla missä hän asuu yksi,vaikka piakkoin täyttää 90 vuotta.Hän pärjää vielä hyvin eikä halua palvelukotiin mistään hinasta.Itselleni toivon kuolemaa ennen laitosta.Hoito on alaarvoista meidän vanhuksilla ja vammaisilla.Väliä ei ole sillä onko paikka kallis vai halpa.Huonosti hoitavat kalliissakin paikoissa siellä vain rahastetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 16:04

kyllä vanhustenhoito paranee kun nykyiset päättäjät alkavat eläköytyä,suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja suurin äänestäjäryhmä,muutos tapahtuu seuraavan 5 vuoden aikana..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.09.2009 - 19:45

Vanhuus pelottaa kyllä, varsinkin kun nyt on lukenut noista vanhustenhoitoasioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 20:18

Aikanaan kävin äitiäni katsomassa usein laitoksessa.Meiltä on molemmilta kuollut vanhempamme.Itseva vanhain kodissa työskelleenä huolestutti se,että on paljon ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä. Eräänä yönäkin eräs vanhus kysyi itku silmässä,"puhunko suomea". Toisaalta eihän vanhainkotiin "joudu"kuin 10 prosenttia väestöstä.Toivottavasti en ole siinä joukossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2009 - 22:06

Miul on viel pitkä matka enne ku oon eläke iäs,mut kyl nyt jo hirvittää vanheta.Etenki jos ei oo ketää läheistä huolehtimas.Mummini ollessa elossa kävin häntä aina auttelemassa.Loppuun asti asui kotonaan,mie pyöräilin ain 7 km (yhteensuuntaan) siivoomaan hänelle,käymään kaupas tai mattopyykil.Myös mammaani kävin katsomassa ku oli viel kotona ja lähel olevas vanhainkodis.Täytyy toivoa ettei vanhusten hoito tästä enää huonompaan suuntaan mene vaan päinvastoin parempaan.Kyl nuo päättäjät sais ottaa järjen käteen.