Mitä teette variksen- ja riekonmarjoista? Kysymys koskettaa lähinnä pohjoisen ihmisiä. Näin noita marjoja tuntureilla.

Lisätty: 17.09.2009 - 15:21

En mie niitä ennättäny poimimaan, valitettavasti. Näin, kun siellä paikalliset keräsivät. Voi kuulkaa, kun miulla on nyt kamalan ikävä takaisin sinne pohjoiseen. Syvä huokaus.

Lisätty: 17.09.2009 - 16:28

No nyt se selvisi, kiitos Sointu. Kaarnikka nimen kuulin reissullamme..oli jostain kakusta kysymys enkä ole muistanut sitä netistä tarkistaa.

Avainsanat: marja pohjoinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.09.2009 - 12:31

Hei Mariaana53!! Minä olen tehny variksenmarjoista ihanaa mehua, joko sitruunahapon kanssa tai ihan sellaisenaan. Jopas on hyvää, aivankuin jonkunsortin punaviiniä joisi. Sitten olen tehny hilloaki kans hillosokerilla höystettynä :O Kokeileppas on hyvää..

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista. En ole itse säilönyt noita marjoja, ovat siis sillai tuntemattomia. Johtuiskohan siitä, että täällä on aina ollut mustikkaa ja puolukkaa paljon. Pitää ostaa kaupasta kaarnikkahillopurkki jos joskus jostain sattuu löytämään ja maistella.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.09.2009 - 11:40

Minä täällä Turussa asun, ja jokunen kilo on minullekin joutanut kun vävy on Lappalainen, hilloa olen tehnyt, ja ihan hyvää on tullut , vähän mieto maku , kaikki syövät sitä .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2009 - 16:10

Teen variksenmarjasta, jota jotkiut kutsuvat myös nimellä kaarnikka, mehua sitruunahapon avulla, ei siis tarvitse keittää.
Käytämme litroittain vedellä laimennettua variksenmarjamehua ruokajuomana. Väkevämpänä se sopii drinkkeihin ja siitä saa myös hyytelöä liivatteen tai agar agarin avulla.
Sellaisenaan ei meillä niitä kukaan syö, ovat niin kovakuorisia.
Kun kerään variksenmarjoja, huolin mukaan myös riekonmarjat; niitä on yleensä aika vähän täällä meilläpäin.
Variksenmarja kannattaa kerätä vasta ensi yöpakkasten mentyä, silloin vasta ne ovat mehukkaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2009 - 19:31

Kannattaisikohan lähteä variksen marjaan ?