Mitä kutsutaan Varkauden lentoasemaksi?

Avainsanat: lääkäri- ja pelastushelikopteri ilmari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 15:25

Olen kerran lentänyt Joroisista Helsinkiin. Oli lyhyt matka ylös ja alas.

Kysyjän kommentti

1954 siellä Onni Suurosella oli moottoripyörällä teräspallossa ajaen paljon lyhyempi, ylös ja alas.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 09:34

Varkauden lentoasema
Lentoasemantie 130
79600 Joroinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 09:43

Tiedotteet « Takaisin
Ilmari lentää nyt Joroisista
Lääkäri- ja pelastushelikopteri Ilmari on ollut jo kymmenkunta vuotta tuttu näky Varkauden taivaalla. Syyskuun puolivälistä lähtien on Joroisten lentokentällä totuttu Ilmarin roottorien säksätykseen. Myös kopterin tukikohta siirrettiin kuukausi sitten kentän välittömään läheisyyteen ja 18. helmikuuta pidettiin uusien operatiivisten tilojen avajaiset. Ilmarin tuki ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Tapani Simola sanoo, että tukikohdan siirtymiseen on liittynyt monta eri vaihetta ja monta eri haastetta – ihan fyysisestä rakentamisesta lähtien. – Se on pystytty toteuttamaan niin, että operatiivinen toiminta ei ole ollut katkoksissa käytännössä päivääkään. Nyt meillä on tarkoituksenmukaiset miehistön päivystystilat sekä tilat kopterin ja varusteiden säilyttämiseen. Kun uudet tilat sijaitsevat lentoaseman ympäristössä, myös infra tukee tätä toimintaa. Näiden noin kymmenen vuoden aikana, mitä Ilmari on lentänyt, se on vakiinnuttanut asemansa osana viranomaisverkostoa. Varapuheenjohtaja Simola toteaa, että tulevaisuuteen voi nyt kurkistaa valoisin mielin, sillä tukiyhdistys on voinut aloittaa uuden vuoden ”puhtaalta pöydältä” kun vanhat velat on pystytty hoitamaan. – Lisäksi Raha-automaattiyhdistyksen tuki tälle vuodelle on varmistunut – ei täysin anotun suuruisena, mutta ”riittävän suurena”. Viime vuosihan oli varainhankinnan puolella aivan vertaansa vailla. Siitä olemme kiitollisia kaikille Ilmarin tukijoille. ”Ilmarilla on nyt oikeasti tukikohta”! Ilmarin vastuulääkäri Jouni Kurola totesi avajaisissa varainhankinnasta osuvasti, että ”täytyy olla kiitollinen siitä tavasta, jolla itä- ja keskisuomalaiset ovat omastansa pitäneet huolta”! – Operatiivisen henkilöstön puolesta voi todeta aikaisempaan verrattuna, että ensi kertaa Ilmarilla on ihan oikeasti tukikohta! Meillä on nyt hyvät ja asianmukaiset tilat, ja kopterilla on turvallista lähteä liikkeelle. Ilmarin yksiköt, lääkäri- ja pelastushelikopteri ja maayksikkö, saivat viime vuonna ennätyksellisesti 2 754 hälytystä. Kurola sanoo, että sairaanhoitopiirien kanssa on avattava keskustelua siitä, pystytäänkö – ainakin joidenkin paikkakuntien osalta – hälytyskriteereitä hieman täsmentämään ja hienosäätämään. – Konsultaatiomäärät ovat lisääntyneet noin 30 prosenttia, ja sama tahti jatkuu varmaan tänäkin vuonna. Se taas on seurausta siitä, että suurimmaksi osaksi meidän sairaanhoitopiiriemme kanssa on saatu sovittua selkeät ohjeet ensihoito-henkilöstölle: milloin kysyä täältä, milloin soittaa omaan sairaalaan tai milloin soittaa esimerkiksi perusterveydenhuollon yksikköön. Ne asiat ovat täsmentyneet: nyt tiedetään, mistä kysyä. ”Erinomaiset toimintaedellytykset” Myös Ilmarin operaattorin Copterline Oy:n toimitusjohtaja Kaj Takolander on erinomaisen tyytyväinen uusiin tiloihin: – Helikopterioperaattorina olemme iloisia siitä, että nyt on saatu lääkäri- ja pelastushelikopteri Ilmarille todella asialliset tilat ja hieno halli. Nyt on saatu miehistölle hyvät tilat, ja puitteet ovat hyvin motivoivat. Täällä on tehty upeata työtä: näin saadaan lennettyä mahdollisimman paljon ja kopteri on hyvässä tallessa. Toimitusjohtaja Kaj Takolander arvioi toimintaedellytysten olevan Joroisten lentokentällä huomattavasti paremmat kuin Varkaudessa. Hän näkee Joroisiin siirtymisen olevan Ilmarin operaattorin kannalta osaksi toiminnan kehittämistä: – . Varkaudessahan lähtö hälytykseen saattoi pysähtyä hankaliin sääolosuhteisiin. Joroisten lentokentältä pystytään saamaan parempi toimintavarmuus ja sieltä käsin lentäminen on turvallisempaa myös hankalissa olosuhteissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 09:58

ilmarin kotopesää....uskoisin.... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 12:08

Ilmarin ihme
Julkaistu Pe, 04/09/2009 - 10:12 hniskanen Entteri

Aina, kun elokuvissa tahdotaan tehdä katsojaan vaikutus, ilmestyy laajakankaalle helikopteri. Näin on tehty jo vuosikymmeniä, ja yhä edelleen se toimii käsittämättömän hyvin. Nopeat, kiiltävät urheiluautot, ylikalliit solakat suihkukoneet tai tyrskyissä kiitävät miljoonaveneet kutistuvat harrastelijamaiseksi toiminnaksi, kun helikopteri läpättää mataline roottoriäänineen paikalle. Jos koneessa sattuu vielä kaiken lisäksi olemaan pari Stinger ohjusta, ei hurmioitunut katsoja voi pidättää hillittömästi valuvia vuolaita kyyneleitä ihokarvojen pyrkiessä pakoon täyshaltioituneestä tallennetuijottajasta.

Ajoin Kuopion yliopistollisen sairaalan ohi polkupyörällä. Kaukaa jylisi pieni keltainen piste kohti sairaalan laskeutumisalustaa. Lääkäri- ja pelastushelikopteri Ilmari oli saapumassa paikalle. Ihmiset ympärillä keskeyttivät matkansa, pysähtyivät hypnoottisesti tuijottamaan taivaalle. Joku osoitti sormella teatraalisesti taivaanrantaa, ikäänkuin ulkoavaruuden olentojen hyökkäys olisi vihdoin tuloillaan. Havahduin joukkohypnoosista laukun pudotessa olkapäältä. Meteli oli valtava, Ilmari kieppui päiden päällä. Ihmettelin miten noin pienestä laitteesta voikin lähteä niin hirveä jyrinä. Asiaa oli tietysti tutkittava tarkemmin.

Joroisten lentoasemalla Ilmari seisoi hiljaisena alustallaan. Kopteri kutistui oikeaan kokoonsa. Lentäessään taivaan täyttävä lentolaite osoittautui nöyräksi työjuhdaksi. Ilmarin ihme ei ollutkaan ulkopuolella, vaan sisäpuolella, päivystävän lääkärin, ensihoitajan ja lentäjän välisessä yhteistyössä. Kentältä poistuessa Ilmari sähähti taivaalle. Heräsin tuijotushypnoosista auton avainten pudotessa lentoaseman asfaltille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.09.2009 - 12:32

Finavia. Hölmöä että se on Varkauden nimissä. Lentoasema sijaitsee Joroisten kunnassa ja toistakymmentä kilometriä etelään Varkaudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 15:39

VRK (IATA) ja EFVR (ICAO)