Missä sijaitsee Savon Pariisi?

Avainsanat: pariisi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 08:41

Joroisissa jossa on ne kartanot (mm. Järvikylä).

Lisätty: 16.09.2009 - 09:41

Vanhoina hyvinä aikoina Joroisissa puhuttiin ruotsia ja ranskaa. Siitä nimi Pariisi.

Kysyjän kommentti

sekä Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 05:51

Joroisissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 07:00

Kuopiossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 07:06

Ruotsin- ja ranskankielinen puheensorina täytti kartanoiden salit ja salongit. Seurustelu sujui kepeänä vailla suurempaa huolta, vaikka valtakuntien rajalla elon olisi voinut muuksi kuvitella. Haapaniemen sotakoulun kadetit olivat oivallista seuraa kartanoiden röökynöille ja mamselleille. Kesäisin ajeltiin hevosten vetämillä rilloilla, käyskenneltiin parasolleja pyöritellen puutarhoissa tai istuttiin iltapäivää huvimajoissa. Talvisin kaakeliuunien hohtaessa lämpöä pelattiin korttia tai musisoitiin. Savon säätyläisten elämää piristivät Tukholmasta, huhujen mukaan jopa Pariisista tulleet musiikki- ja teatteriseurueet. Joroisten seuraelämä oli jo 1700-luvun loppupuolella tanssiaisineen niin vilkasta, että pitäjää alettiin kutsua "Pikku Pariisiksi" tai "Savon Pariisiksi".
Seudun varhaisimmista asukkaista tiedämme vain sen, mitä kertovat ruukunkappaleet ja muutamat kiviset työkalut. Monet paikannimet muistuttavat saamelaisista, joista osa ehkä jäi tänne pysyvästi muiden siirtyessä kohti pohjoista niin lännestä kuin idästä saapuneiden eränkävijöiden ja kaskiviljelijöiden jaloista.
Ukko-Joro, nimeltään Joros, Joronen tai Joroinen, tuli arveluiden mukaan idästä, Äyräpäästä. Hänestä ei jäljelle ole jäänyt sukua, ei huonetta, mutta pitäjälle hän antoi nimensä Joroinen.-

Lähteet:
joroinen.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.09.2009 - 07:59

Piti ihan wikistä luntata. Ja siellähän kerrottiin sen olevan Joroinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 12:55

Savon Pariisissa - nakkikioskilla Joroisissa.
- Ja mitäs teille?
- Mitteepä tässä, kiitos vuan kysymästä.
- Tarkoitan siis, mitä te syötte?
- Purkkoo, tästä on kyllä jo maku männy.
- Mutta mitä te tilaatte nyt?
- Savon Sanomija ja Aku Ankkoo, mutta nyt ottasin hampurilaesen.
- Selvä. Ja minkähän hampurilaisen?
- No eikös se ou se systeemi, jossa on pihivi ja kaks kuorta.
Pitäishän se teijän tiällä tietee.
- Syötkö täällä?
- Sillon tällön. Harvakseltaan.
- Öh... siis syötkö täällä nyt tällä hetkellä?
- Purkkoo vuan eilleen, mutta maku, se on kyllä jo männy.
- Puhun tilaamastasi hampurilaisesta. Otatko mukaan?
- Tule vuan jos haluat. Mikäpä siinä.
- Selkeä kysymys: Syötkö tilaamasi ruoan täällä?
- Onko siellä etes tilloo? Ahtaalta näättää. Uattelin kyllä että tuolla pöyvässä oes enemmän tilloo...
- Hyvä on. Saako laittaa kaikki mausteet?
- Jos ne vuan mahtuu, vähä kyllä eppäilen.
- Eli: Kaikkia mausteita vai ei kaikkia mausteita?
- Joo... mutta kanelin suap jättee poikkeen.
- Eipä sitä kyllä yleensä... Kaikkia muita saa siis panna?
- No sehä olj muute aeka suora ja hävytön kysymys, häppee nyt vähäsen.
- Voi helvetti teidän kanssa!!
- Vai niin, jotta tämmöstä palavelua! Taijanpa sitte jättee
tilloomata ja hakkee torilta muikkukukon........!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 15:52

Olen ollut Joroisten Furugårdissa joskus vieraana, oli hieno kartano.