Voitko laittaa myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen ns."hyllylle"? Eli tehdä töitä kaksi vuotta ja ottaa sen sitten käyttöön. Olen

lukenut jostain, että se olisi mahdollista? Miten se tapahtuu? Eikös työkyvytön ole työkyvytön, Miten se voi olla töissä? Pitääkö kahden vuoden päästä mennä vielä uudestaan hakemaan lääkärinlausunto, vai käykö kaksi vuotta vanha lausunto?

Lisätty: 15.09.2009 - 19:09

Kelan muijat eivät tiedä mitään. Tänään kävin siellä ja sanoivat, että ei he ole lakia lukeneet. Ovat kuulema vain merkonomeja tai merkantteja. Työvoimalautakunta kuulema päättä, sitten kun on jotain tapahtunut. Ihmelaitos??? Jokos se Karpo lopetti ne ohjelmien teot?

Lisätty: 15.09.2009 - 19:20

Hyvä jumppis. Yks tolkun immeenen on erehtynyt joukkoon tummaan. Lueskelen sitten yöllä suurennuslasin kanssa iteksein. Ajattelin vain, jotta joku olisi muistanut Eläkelain ulkomuistista. Eeoois tarvinna ite arvailla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 19:27

Kyllä työkyvyttömyyseläkkeen voi jättää ns. lepäämään ellei sitä katkaista. Riippuu työnantajasta ja työn laadusta. Ei taida olla yksiselitteistä vastausta. Lue lisää sivulta 7.

Lähteet:
www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/...selake.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 19:01

et voi sillä tavalla tehdä.Ota selvää kelalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 19:10

Veikko ossoo paremmin lukkee nää parakgraavit
tyoelakelakipalvelu.etk.fi/f...linta_1889

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 20:31

Kukaan tuntemani työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ei ole hyllyttänyt päätöstään. Kyllä nämä tk-eläkkeellä olevat ovat siinä jamassa sairauksiensa puolesta, etteivät ole kykeneviä töihin. Nykyisin tuntuu olevan aika tiukassa nuo eläkepäätökset. Mikäli sellaisen saa, niin eikun nauttimaan eläkkeestä, vaikka raihnaisena ei varmasti aina niin nautintoa olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 20:53

Saathan kumminkin jonkun verran tehdä töitä..vaikka olet työkyvyttömyys eläkkeellä..rajaa en muista.paljonko..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 00:07

Kansaneläkelain (voimaan 1.1.2008) mukainen eläkkeen lepäämään jättäminen: Kelan työkyvyttömyyseläkkeen saaja saa ansaita vähemmän kuin 588,66 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa hänen työkyvyttömyyseläkkeensä maksamiseen.
Edelleen kansaneläkelaki määrittelee: Jos eläkkeensaaja, jonka terveydentilassa ei ole tapahtunut eläkkeen myöntämisen jälkeen olennaista muutosta, ansaitsee enemmän kuin 588,66 euroa, täysimääräinen toistaiseksi myönnetty työkyvyttömyyseläke jätetään lepäämään työssäoloajaksi. Eläkkeen voi jättää lepäämään vähintään kuuden kuukauden ja enintään viiden vuoden ajaksi. Henkilölle, jonka eläke on jätetty lepäämään, myönnetään enintään 24 kuukauden ajaksi vammaisetuuksista annetun lain mukainen ylin vammaistuki.

Henkilöä ei pidetä eläkkeensaajana, jos työkyvyttömyyseläke on jätetty lepäämään. Eläkkeen maksaminen aloitetaan uudelleen, kun henkilö on lopettanut työnteon tai hänen ansiotulonsa ovat vähentyneet alle 1 momentissa säädetyn tulorajan.
Jollei lepäämään jätettyä eläkettä ole Kansaneläkelaitoksen pyytämällä ilmoituksella vaadittu maksettavaksi uudelleen viiden vuoden kuluessa eläkkeen lepäämään jättämisestä, katsotaan se ilman eri päätöstä lakanneeksi.

Eduskunta 2009

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.09.2009 - 02:14

En jaksa uskoa että noin voi tehdä, itsekkin alkoi eräs duunipaikka himoittaa mutta nyt väliaikaisella sairaseläkkeellä niin ei oikein onnistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 08:56

Itse sitä ei voi tehdä. Mutta on olemassa "väliaikainen työkyvyttömyyseläke", en tiedä millä nimellä kulkee. Siihen liittyy kuntoustusta ja myöhemmin henkilö saattaa vielä joutua töihin, ei välttämättä siihen työhön jossa oli aiemmin.