Hurjattan kysymykseen liittyen. Milloin myönnetty työkyvyttömyyseläke voidaan perua? Tuloraja on yksi. Muita syitä, terveydentilan

parantuminen? Kuka lääkäri toteaa ja miten? En tarkoita tässä kuntotustuella olemista.

Lisätty: 15.09.2009 - 18:59

Ei vanhuuseläkettä, vaan työkyvyttömyyseläkettä. Olen tavannut ihmisiä, jotka väittävät näin tapahtuneen.

Lisätty: 15.09.2009 - 19:13

Kuten seuraavassa kysymyksessä vastasin. Kelan muijat eivät tiedä mitään laista. Ovat lukeneet vain merkonomeiksi. Lautakunnissa päätetään, jos jotain laitonta on tapahtunut. Semmonenlaitos?

Lisätty: 15.09.2009 - 19:16

Minun ei tartte lahjottaa mitään? Valtio ja Ruandankuninkaan oikeuskäynninkulut vie valtion viimesetkin rahat? Lahjoita sinä munkki....jätä yks Taimaan reissu väliin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 19:04

Selvitä eläkeasiasi kelassa,sieltä saa paikkansa pitävää tietoa,ei tarvitse arvailla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 18:54

Ei vanhuuseläkettä voi perua mitenkään, vai?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 19:12

tunnut päässeen eläkkeelle,,lahjoita 100e jollekin itse valitsemalliselle hyvää tekevälle järjestölle ja pane maksukuitista kopio napsuun niin mekin nähdään maksusi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:22

En usko että eläkettä voi purkaa...mutta tee sallittu määrä töitä..mitä saa tehdä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 22:01

En muista kysyneeni työkyvyttömyyseläkkeistä yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 00:28

Jos eläkelaitoksella on syytä epäillä, että eläkkeensaaja ei enää täytä eläkkeen saamisen edellytyksiä, eläkelaitos voi keskeyttää eläkkeen maksamisen. Edellytyksenä on, että eläkelaitos on pyytänyt eläkkeensaajalta selvityksen eläkkeen määrään tai eläkeoikeuteen liittyvistä seikoista, mutta eläkkeensaaja ei esitä tällaista selvitystä eläkelaitoksen määräämässä kohtuullisessa ajassa. (TyEL 113 §)

Työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen voidaan keskeyttää, jos eläkkeensaaja:

1) on ansiotyössä ja tästä työstä saadut ansiot ovat tilapäisesti yli 60 prosenttia työkyvyttömyyden alkamista edeltävästä vakiintuneesta keskiansiosta;

2) ei suostu eläkelaitoksen TyEL:n 46 §:n mukaan määräämään tutkimukseen, ei kuitenkaan, jos kieltäytymiseen on hyväksyttävä syy;

3) ei toimita 46 §:ssä tarkoitetun tutkimuksen tuloksia eläkelaitokselle sen määräämässä kohtuullisessa ajassa; tai

4) kieltäytyy eläkelaitoksen järjestämästä kuntoutuksesta tai koulutuksesta ilman pätevää syytä.

Työkyvyttömyyseläke voidaan keskeyttää joko toistaiseksi tai määräajaksi. Keskeytyksen ei kuitenkaan tulisi jatkua yli vuoden aikaa.

Jos työkyvyttömyyseläkkeen saajalla on tilapäisesti työansioita yli 60 prosenttia vakiintuneesta keskiansiosta, eläke keskeytetään työskentelyn alkamista seuraavan kuukauden alusta. Keskeytys voidaan tehdä takautuvasti silloin, kun eläkkeensaaja ei ilmoita työhön menostaan ja asia tulee ilmi eläkkeensaajien valvonnassa tai kun eläkkeensaajan ilmoitus työhön menosta tulee myöhässä.

Eläke voidaan lakkauttaa tai tarkistaa tai sen maksaminen voidaan keskeyttää enintään vuoden ajalta takautuvasti. Tämä vuoden aika lasketaan eläkkeensaajan tarkistushakemusta tai eläkelaitoksen tarkistustoimenpiteisiin ryhtymistä seuraavan kalenterikuukauden alusta. Jos työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen on ollut keskeytettynä, eläke kuitenkin tarkistetaan tai lakkautetaan keskeyttämisajankohdasta lukien. (TyEL 51 §)

Eläkkeensaaja kieltäytyy tutkimuksista tai ei toimita tutkimuksen tuloksia ajoissa

Jos eläkelaitoksella on perusteltua syytä olettaa, että eläkkeensaajan työkyky on palautunut, eläkkeensaaja on velvollinen käymään eläkelaitoksen määräyksestä työkyvyttömyyden jatkumisen selvittämistä varten tutkittavana eläkelaitoksen nimeämän laillistetun lääkärin luona tai eläkelaitoksen osoittamassa kuntoutus- tai tutkimuslaitoksessa. Eläkelaitoksen on tällöin korvattava tutkimuksesta ja mahdollisista matkoista aiheutuvat kohtuulliset kustannukset. (TyEL 46 §)

Työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen voidaan keskeyttää, jos eläkkeensaaja ei suostu menemään eläkelaitoksen määräämään ja kustantamaan tutkimukseen työkyvyttömyytensä jatkumisen selvittämiseksi eikä esitä kieltäytymiseen hyväksyttävää syytä. Samoin työkyvyttömyyseläke voidaan keskeyttää, jos eläkkeensaaja ei toimita kohtuullisessa määräajassa tällaisen tutkimuksen tuloksia.

Työkyvyttömyyseläke lakkautetaan, jos eläkkeensaajan työkyky on siinä määrin palautunut, ettei hän enää täytä eläkkeen saamisen edellytyksiä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työkyvyttömyyseläkkeen saajan työkyky ei ole enää alentunut vähintään 2/5.

Lähteet:
tyoelakelakipalvelu.etk.fi/f...eisto=7082

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.09.2009 - 02:14

Kelasta kannattaa kysellä tarfkemmin, en kyllä usko että voi perua elklei tapahdu paranemista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 08:58

Tuota ei kannata täältä kysellä vaan Kelalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.09.2009 - 19:29

Eläkkeen maksaja lienee oikea osoite kysyä sitä. Siis Kela.