Jos eläkkeellä oleva käy töissä niin viekö hän leivän joltain työttömältä ?

Olin tänään töissä ja olen koko loppuviikon.

Lisätty: 22.09.2009 - 16:58

Koska olen ns. ikäeäläkkeellä, eli eläke määräytyy tietyn iän saavuttamisen perusteella, niin eläkkeellä ollessani saan ansaita kuinka paljon vaan. Olen "halpa" työntekijä, sillä mitkään määrävuosi- ym. korotukset eivät päde enää kohdallania, sitäpaitsi verotusprosenttini huitelee jossain 43 kohdalla, joten suuri osa palkastani tulle kaikkien, myös työttömien käyttöön.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 09:52

Ei vie. On aloja töitä joihin ei saa työvoimaa ja silloin kutsutaan töihin eläkkeellä olevia, lyhytaikaisesti. Sairaaloissa tapahtuu niin, ja on pakko tehdä tuolla tapaa koska työväkeä ei saada.
Ammattitaidosta on myös kyse eli esim. kaupanmyyjä ei voi mennä korvaamaan sairaanhoitajaa tai muuta koulutettua työntekijää( tämä on siis yksi esimerkki).
Eläkeläinen voi olla työssä johonkin rajaan saakka menettämäät eläkettään.

Kysyjän kommentti

Sinun vastauksesi osui eniten kohdalleen. Ei kai eläkeläistä pyydettäisikään töihin, jos muuta, koulutettua reserviä olisi olemassa. En vie leipää kenenkään työttömän suusta, koska ammattni edustajia ei täällä maalla ole ilmeisesti työttöminä, ja jos ovatkin, niin eivät halua jostain syystä ottaa työtä vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 16:09

kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.09.2009 - 16:34

Ehkä joku työtön mielellään tekisi sen työn, mitä sinä nyt teet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 16:41

Kyllä se voi näinkin olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 17:00

en osaa sanoa.. usein ne on yksityisyrittäjiä ja yksikin tuttuni on kauan hakenut jatkajaa mutta ei klöydä niin itse pitää vääntää vielä vanhana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 17:11

kyllä vie. pitäis olla laki että jos haluaa tehdä töitä eläkeiässä niin eläkettä ei maksettaisi ennen kun on lopettanut työt.

Lisätty: 15.09.2009 - 17:18

ja vaikka sellainen olisikin niin on se epäreilua että nuoriso joutuu vanhuksien takia sossusta rahaa hakemaan kun nämä vanhukset ovat jo töitä tehneet koko ikänsä

Lisätty: 15.09.2009 - 17:21

olkaapa hyvä sanon niille jotka minun leipääni syö ja minun matkojani matkustaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.09.2009 - 17:22

Eläkkeellehän päästään nimenomaan sen takia ettei tarvitse käydä töissä. Se mitä eläkeläinen tekee eläkkeellä ollessa on työttömiltä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 17:26

kyllä minunkin mielestäni töissä käyvä eläkeläinen syö työttömän leipää

Lisätty: 15.09.2009 - 18:31

cibylle ja muillekin suomen laki estää tehokkaasti työttömää vastaan ottamasta lyhyt aikaisia työsuhteita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 18:10

niin hän tuo hieman on, mutta jos on jossain esim ruokalassa, jossa tehdään urakalla työtä, kuukausipalkalla ja joku sieltä työntekijöistä sairastuis, niin kuinka moni työtön menis muutamaksi päiväksi tuuraamaan , silloin kun alalla olin ja työntekijää etsin, ei ollut jono kummoinenkaan, mutta muutama eläkeläis rouva oli aina valmiina.... hain tytökkäristäkin tuuraajaa ja voin sanoa , et se yksi ja ainutkin sanoi vanhalta viinalta haisten, et älä mua ota, tulin vaan , kun pakottivat ....eikä sieltä tullut yksikään varteen otettava tai luotettava henkilö , joten eläkeläisrouviin tyydyin , enkä suotta , olivat luotettavia ja ahkeria ...no mieheni taas hakee jos työnantaja suostuu , niin puolieläkettä just , jotta voisivat ottaa nuoren työhön ...heitä siinä firmassa 3 , jotka jäis hetikin puolieläkkeelle , tällä viikolla se selviää, ja toivon todella , jotta edes yksi niistä muutamasta määräaikaisesta työllistettäisiin....töitä siinä firmassa on kylläkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 19:04

En usko, että vie. Eiköhän hihulit muista maista hoida sen puolen. Mutta eikö esim. työkyvyttömyyseläke voida ottaa sinulta pois, siis lopettaa, jos käytkin töissä vaikka tulorajat sen sallisivatkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:14

Vaikea sanoa, riippuu töistä, tilanteesta, tarpeesta yms. yms.
Aikaisemmin sanottiin usein, että suht. nuorena eläköityvät aktiiviupseerit vievät nuorempien (ja pätevämpien) työpaikkoja. Noita upseereitahan palkattiin aika usein esim. henkilöstöpäälliköiksi ja -johtajiksi ja moniin muihinkin "johtamistaitoa" vaativiin tehtäviin. Kun näillä upseereilla ei ollut mitään kokemusta yrityselämästä, niin eivät välttämättä menestyneet kovin hyvin. Heidän kannaltaan tilanne lienee ollut mukava ja edullinen: ilmainen Kadettikoulu (nykyisin Maanpuolustuskorkeakoulu), jonka pituus vuodesta 1930 lähtien oli kaksi vuotta, vuodesta 1962 lähtien kaksi ja puoli, vuodesta 1978 kolme ja neljä vuotta vuodesta 1991 lähtien, ja muut kurssit päälle, nuorena eläkkeelle ja sitten vielä nuorena eläkeläisenä suoraan hyväpalkkaisiin johtotehtäviin siviilielämässä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:32

Vaikka teen töitä vielä eläkkeelllä ollessani..en tunne vieväni toisten töitä..Koska virmalla on työtekjöistä pula...vanhuspalveluun..ja minä käyn vanhuksia auttamassa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.09.2009 - 02:17

Tavallaan näinkin voisi sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 11:36

Kyllä varmaan nuoremmilta valmistuvilta vie.