Miksei pihamme tammi tee terhoja?

Lopettaako tammi joksikin vuodeksi terhojen tuottamisen vai mikä puutostila puullamme on? Ei ole kahteen vuoteen ollut terhon terhoa.

Lisätty: 14.09.2009 - 13:28

Pitäisiköhän vähän herätellä lähistöllä olevaa toista pienempää tammea vai olisikohan sitten niin, että ovat samaa "sukupuolta" ;)

Avainsanat: tammenterho tammi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 21:17

Eihä se yksin pysty terhoja tekemään vaan siihen tarvitaan toinen

Kysyjän kommentti

Ihan oikeasti en ajatellut asiaa noin... Mutta kiitos tietojeni päivityksestä, tuli taas tarpeeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 20:36

Tammesta löysin tämmöisen kirjoituksen www.puutarha.net
Siellä on muitakin kirjoituksia tammesta.

iofiili (268 kpl) keskiviikko, 8. syyskuuta 2004 - klo 22. 58 (yli 5 vuotta sitten)
Tammi lisääntyy tehokkaasti oravien avulla, kunhan tammeja on vähintään kaksi. Terhoja ei muodostu ilman toista yksilöä. Suomenkin ilmastossa on ollut tammimetsiä, mutta ne hakattiin Ruotsin laivastoa varten. Nyt tammeja on liian vähän metsien muodostamiseksi. Kehottaisinkin kaikkia istuttamaan lisää tammeja ja kaivamaan käsiin saamansa terhot maahan. Ne itävät todella hyvin. Näin voitaisiin saada takaisin kriittinen massa tammimetsien muodostumiseksi.

Lähteet:
Nettitietoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 20:42

Kaikki vuodet eivät ole suotuisia terhojen tuottamiseksi. Kuusilla esiintyy myös samaa joinain vuosina käpyjen suhteen. Joskus tammi ei tee terhoja ennen kuin n. 30-vuotiaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2009 - 08:16

Lähistöltä täytyy löytyä sekä "mies-että naispuolinen" tammi, se on edellytys. Pätee kaikkeen kasvustoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2009 - 08:27

Meillä ennen emakko käytettiin karjun luona, jopa tuli porsaita taloon!

Lisätty: 14.09.2009 - 08:42

Tammipuu:
Hyviä siemenvuosia on 5-7 vuoden välein. Siemenvuosien vaihteluun vaikuttavat säätekijöiden lisäksi kukkimisen aikaiset hallat, jotka voivat estää siemensadon muodostumisen laajoilla alueilla.

Lähteet:
www.mm.helsinki.fi/mmeko/arb...mmi.htm#7.