Joudutko seuraamaan verensokeriarvojasi? Mikä on suositusarvo?

Itse mittasin juuri aamulla sokeriarvot ja yllätyin kun sain lukemaksi 5,8. Pitäisiköhän olla huolissaan... sitä suklaata kun menee välillä illalla yli sallitun rajan?

Lisätty: 14.09.2009 - 13:32

munkki - mittasin sokeriarvoni koska tunsin päivittäin janoa melko usein ja välillä pientä huimausta. Mittari on ollut isälläni hänellä todetun diabeteksen takia. Olipahan vain semmoinen testi, ei sen kummempaa. Mittaan joskus verenpainettakin kun on tullut juotua liikaa kahvia ja polteltua tupakkaa. Ihan vain seurannan vuoksihan minä :)

Avainsanat: diabetes verensokeri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 21:00

Lukemasi 5,8 takia ei todellakaan tarvitse olla vielä huolissaan. Vasta 8 arvot ja siitä ylöspäin vaativat tarkkailua. Itselläni on ollut lukemia 3,0-13,2 välillä vajaan vuoden aikana. Olen syönyt diabetes lääkkeitä alkuvuodesta ja nyt olen ollut ilman lääkkeitä jo 4 kuukautta. Lukemani ovat tasoa 8 molemminpuolin. Sokeriarvoihin vaikuttavat myös muut kuin makeiset. Rasvat ja suolat lisäävät myös lukemia, sekä liikunnanmäärä. Itse pelaan säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa tennistä, noin 2 tuntia/kerta. Kolestoroliarvoni oli viikko sitten 2,8. Verenpaine n. 150. Eli tälle iälle normaalit verrattuna keskivertosuomalaisten arvoihin, paitsi kolestoroli, josta olisi vaikka muille jakaa.....lääkärin mukaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos luvusta 8, en enää turhia mittaile ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 19:42

käyn hoitajalla kerrankuus ja minulla se oli 6,2 eikä ole lääkitystä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 19:43

Aamulla pitäis olla alle 5. Ruokailun jälkeen 5 - 8. Siis aavistuksen koholla. Itse en ottaisi vielä pulttia, mutta lääkärissä tai diabeteshoitajalla käynti kannattaa. Sokeri ja rasva sitä arvoa kohottavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 20:06

Yllättäen itelläni oli huhtikuussa paastoverensokeri 5.9, joka aikaisemmin aina normaali (ne harvat kerrat kun käynyt labrassa), normaalisti ihmisen paastoverensokeri on 3,5 - 5,5 ja ruokailun jälkeen sokeriarvo vaihtelee 5 - 8 mmol/l. Ite sit olen nyt jkv kattonu mitä suuhun laitan, tosin en syö karkkia tai suklaata kuin kerran kolmessa kuukaudessa ehkä, mutta siihenhän vaikuttaa niin moni muukin tekijä, miks sokeriarvo nousee...ei tarvii mielestäni olla huolissaan, mut kannattaa katsoa mitä syö ja harrastaa jkl liikuntaa, ja onko suvussa taipumusta korkeisin sokereihin/diabetekseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 21:23

itselläni on sokeritauti ja ihmisen normaali verensokeriarvo on 5,8. terveen ihmisen verensokeri ei kuuluisi nousta yli 8,0. omani on korkeimmillaan ollut vähän yli 30,0. jos verensokeri alkaa kohoamaan eli on kokoajan yli 8.0 ja kohoaa siitäkin niin toden näköisesti haiman toiminta alkaa hiipua eli ei tuota tarpeeksi insuliinia laskemaan verensokeria ja silloin tarvitaan joko lääkkeitä tai insuliini piikkiä. itselläni on ollut aika helppoa tämä diabetes koska minulta on vauvasta saakka ollut geeni että joskus minulle tulee diabetes ja kaiken lisäksi minulla on myös serkku jolla on serkku

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 21:30

En tarvitse seurata verensokerin arvoja..kun ovat ollt ihan kohdallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 22:28

En seuraa.
Ovat olleet normaalit aina, mikä se nyt sitten onkaan numeroissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.09.2009 - 23:03

Normaaleissa pysyvät, kun aloin syömään oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 23:08

Kaikki muut arvoni ovat normaalit, mutta painoindeksi ei. Mutta ei haittaa menoa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.09.2009 - 02:22

en joudu, tyesteissä olen käynyt mitään ongelmaa ei ole ilmennyt vaikka usein laskeekin verensokeri niin ettei pysty mitään tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2009 - 04:24

en tiedä miksi mittasit sokeriarvon,kysymyksestä päätellen et ymmärrä asiaa josta kysyt.mene diabetesliiton kotisivuille ja lue sieltä kohtauspaikasta mitä ihmiset kirjoittaa,sokeritauti on sen verran monimutkainen tauti ettei suurin osa lääkäreistä sitä ymmärrä.diabetekseen on omat erikoislääkärit