Mitähän mieltä viljanviljelijät ovat kun tietävät....

...että suurin osa heidän viljoistaan poltetaan lämpövoimaloissa siksi että se on halvempaa kuin pelletti ?
-Minua ainakin kirpaisee kovasti, viljahan on tarkoitettu valmistettavaksi ruuaksi.
-Onkohan Suomessa liike-elämä mennyt liian pitkälle ahneuksissaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 17:20

Mikäli viljelijät saavat riittävän suuren korvauksen tuotteestaan, niin luulisin, että heille on sama, miten tuote käytetään. Mielestäni tuo kuulostaa jopa pahalta, mutta kokevatko tuottajat asian noin. Leivästähän tässä on kyse. Eihän se raha siltä haise millä se on hankittu, tapasi mummoni sanoa. Tähän pätenee sama teoria muunneltuna.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 17:35

Viljelijälle on yks hailee mitä hänen viljalleen tai tuotoksilleen tehdään. He haluavat ainostaan kunnollisen korvauksen tuottamastaan tuotteesta. Ei kukaan ainakaan minun tuntemistani viljelijöistä tee työtään huvin, vaan pelkästään rahan vuoksi. Naapurin isäntäkin on vuokrannut 300 hehtaaria maata viljeltäväkseen, traktoreita on varmaan 6-7 kpl, on puimurit ja hankmot lisäksi, hyvä kun tielle mahtuvat. Ei niitä harrastuksen takia vuokrailla ja ostella, sekä rengeille palkkoja maksella. Maanviljelijät ovat nykyään yrittäjiä, siinä missä muutkin. Pienviljelytilat on Suomessa haudattu ja kuopattu jo aikoja sitten, kun Vennamo luovutti ja heitti henkselit naulaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 17:59

Jos et ensimmäiseksi maanviljelijän nähdessäsi rupea suoltamaan loukkauksia, saat ostaa 100 kg viljaa päivän hintaan 4,40 e. Siitä voit leipoa ihan mitä haluat ja hintakin on edullinen.

Ja ei muuta kuin syömään että napa rutisee!

Lähteet:
portti.iltalehti.fi/keskuste...p?t=189520

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 19:25

Oikeasti ei kai maanviljelijää kiinnosta kuka hänen kasvattamansa viljan syö, tai mihin se vilja joutuu. Pääasia, että saa ns. käyvän korvauksen. Yrittäjiähän maanviljelijät ovat niin kuin muutkin vastaajat ovat todenneet.

Viljan polttamiseen lämmityksessä on useita syitä:

- Edellisiltä vuosilta on viljaa varastoissa yli tarpeen.

- Poikkeuksellisen hyvä sato tänä vuonna (2009)

- Viljan ylitarjonta ja siitä johtuva matala tuottajahinta

- Viljelijälle syntyy myös kustannussäästöjä, sillä poltettavaa viljaa ei tarvitse kuivata.

- Viljan huono laatu (HS 5.9.2009 :"Kankaro sanoo ajaneensa viljaa lämpölaitokselle siitä lähtien, kun reilut puolenkymmentä vuotta sitten vilja oli jäädä sateiden pehmentämille pelloille korjaamatta. Sato oli niin huono, ettei leipäviljaksi tarkoitettu kelvannut edes rehuksi")

- Haketta käyttävillä laitoksilla on ollut puukaupan seistessä pulaa raaka-aineesta.Tämä tosin korjaantunee pikapuolin, kun Suomen kaikki sellu- ja paperitehtaat on suljettu.

- Parempi muuttaa energiaksi kuin antaa mädäntyä pelloille.

- Säästyypähän edes vähän tuontiöljyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 23:26

Tuntuu kyllä hölmöläisten touhulta. Onko viljan hinta niin edullinen, että sitä kannattaa polttaa ? Eikös sen viljan viljelemiseksi ole jo maksettu viljelytukia ? Eikö se tuki ole tarkoitettu syötävälle viljalle eikä poltettavalle ? Älyvapaata touhua ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2009 - 10:34

Viljasta saatu hinta on se tärkein ja se että tuote menee kaupaksi. Maanviljely on liiketoimintaa.
Vain kotipuutarhapiipertäjät suhtautuvat porkkanoihinsa ja perunoihinsa tunteella.