Hyvää sunnuntaiaamua! Mikä ilmiö on elosalama?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 16:40

Todennäköisesti se ilmiö, jota en nähnyt tällä kertaa. Muutama vuosi sitten oli metkaa seurata myös revontulia. Olimme ystävieni kanssa telttailemassa Saimaan rannalla ja notskilla istuessa alkoi loimutukset näkyä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2009 - 07:35

Kun ukkospilvi on 15-20 km etäisyydellä, salaman jyrinä ei ehkä tavoita maanpinnalla olevaa havaitsijaa, joka kuitenkin saattaa nähdä leimahdukset näin kaukaa.
Ilmatieteenlaitos tietää lisää. www.fmi.fi/kysymyksia/index_6.html#21

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 08:33

Joku sähköinen ilmiö se on,en muuten sitä osaa selittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 10:00

Salamointi näkyy taivaanrannassa, niin ettei ukkosen jyrinä kuulu. Syksyllä, kun yöt jo pimenevät salamaniskut näkyvät parhaiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.09.2009 - 10:34

Normaalin ukkosen aiheuttamaa salamointia. Näkyvät yöllä pitkien matkojen päästä, mutta jyrinää ei kuule.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.09.2009 - 02:30

Myöhäisi huomenia, niin sehän se on ettei jyrinää kuulu.