Oletko syönyt aitoa sianpääsylttyä?

Avainsanat: aito sianpääsyltty

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.09.2009 - 15:53

Olen syönyt ja olen ite tehnytkin, isän ja äitin perintönä tullunna resepti. Mutta kun siirryttiin tähän p......n EU:hun, niin sianpäätä ei enää kaupoissa myydä, voihan vitalis, ja murinat päälle!! Ostin ennen tuot (EU) puolikkaan sianpään (tilasin) kaupast ja sit viel naudanlapaa tms. lihaa ja näit sit keittelin mausteiden kans ja pilpoin jäähtyneenä ja laitoin foliovuokiin jäähtymään, ja ne hyyty siihen just tään sianpäässä olevien luiden ansiosta, toimi ikään kuin liivatteena, ja kyl oli niin hyvää ettei mistään puodist sellasta saa, kuumien pottuloiden kans, leivän päälle tai sit ihka sellasenaan..nammm..

Lähteet:
haikeet muistot ja perinneruoka, jonka reseptiä ei voi viedä eteenpäin kun sitä sianpäätä ei saa:(

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.09.2009 - 07:51

kyllä sitä aikanaan pohjanmaalla tehtiin ja syötiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 07:58

Kotosuomessa 40- ja 50-luvuilla oli jouluherkku kun kotioloissa"sika pestiin" juoluksi.
Nyt mamman velivainaan leski kutsuu ennen joulua syömään sellaista herkkua. Hän on vanha laivakokki ja tietää metkut mistä raaka-aineet saa ja tekee itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 08:01

äitini sitä ennen lapsuudessani valmisti. ja olikin tosi hyvää ja herkullista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 08:09

enpäs taida olla..

ps. et oo muuten nykyään enää kauheesti kysellyt mitään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 08:10

Vaimon sisko teki sylttyä,hyvältä maistui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 08:11

En varmaankaan ihan ehtaa. Toinen mummoistani teki alatoopia ja naapurin mummo teki tytinää. Ihmettelin penskana, miten samannäkösellä ruualla voi olla eri nimitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.09.2009 - 08:18

Olen syönyt. Penskana maalla sitä tuli syötyä. Ja olipas vielä hyvääkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 08:24

Olen maistanut sianpääsylttyä,en kyllä muista miltä se maistui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.09.2009 - 09:07

Kotonani sitä tehtiin aina kun sika oli teurastettu. Olen myös itsekin tehnyt, mutta eihän siitä niin hyvää tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.09.2009 - 13:45

en ole syönyt.,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2009 - 21:09

Anoppivainaja sitä vielä valmisti, ja oli hyvää, niinkuin kaikki hänen tekemänsä ruoat ja leivonnaiset.