Sun-katsastuksen väliaikatiedote. Tämä kannattaa lukea vain, jos pitää autokatsastusta liian kalliina.

Sun Katsastuksella jo 10 000 kannattajaa

Illalla 1.9.2009 liittyi kannattajaksi 10 000 kannattaja ja kaikilla kannattajilla on yhteensä noin 15000 autoa. Sun Katsastuksen sivuilta löytyy tarkempi postinumeroalueisiin perustuva alueellinen kannattajamäärä ja muut yhteenvetotiedot 270809 tilanteesta. Kannattajien nimiä ei julkaista.

Kannattajamäärä kaksinkertaistui, kun Iltalehti kirjoitti kirjoituksen nettilehden etusivulla. Samassa yhteydessä kysyttiin lukijoilta, että onko katsastus liian kallista ja tähän vastasi noin 25 000 henkilöä myöntävästi. Yksi prosentti eli alle 250 henkilöä oli sitä mieltä, että hinta on kohdallaan. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että asialle on tilausta ja meidän kannattaa jatkaa harrastusta Sun Katsastuksen kanssa. Olen keskustellut korjaamojen kanssa ja siellä on näkemys siitä, että Sun Katsastus pystyisi tuomaan heille lisäarvoa. Katsotaan, koska voimme julkaista positiivisia uutisia tätä koskien.

Sun Katsastuksen Akilleen kantapään on vielä uskottavuus. Teemme edelleen töitä, jotta saisimme hyviä yhteistyökumppaneita. Uskottavuuden kasvaessa uskomme myös kannattajamäärän kasvavan nopeasti ja sitä kautta tulee järkeväksi edetä seuraavaan vaiheeseen ja perustaa hankkeen virallinen vastuu-organisaatio.

Teidän apua tarvitaan

Monet ovat tarjonneet apuaan asioiden toteuttamiseen. Paras apu tällä hetkellä asian eteenpäin viemisessä olisi sellainen apu, että voisitte miettiä, onko teillä jotain suhteita johonkin sellaiseen mahdolliseen tulevaan katsastuspisteeseen, jolla saataisi olla kiinnostusta lisäansioihin. Olkaa heihin yhteydessä ja kertokaa tällaisesta mahdollisuudesta. Näin saattaa löytyä paikallinen toimija, josta hetken päästä voi löytyä myös katsastuspiste. Korjaamot, ammattikorkeakoulujen autopuolet, rengasliikkeet, jne.., kautta maan ovat mahdollisia paikkoja, jotka voivat olla kiinnostuneita asiasta. He voivat ottaa yhteyttä meihin vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Katsastuspisteitä perustetaan vain niille paikkakunnille, joissa jäseniä on minimissään 3000 ja autoja suunnilleen 4500. Tämä tarkoittaa myös, että vain jäsenet ovat oikeutettuja Sun Katsastuksen palveluihin. Tarkoitus on tehdä mahdollisimman joustava konsepti, joka mahdollistaisi erilaisten paikkojen osallistumisen toimintaan. Oleellista on, että katsastajat ovat ammattilaisia ja heillä on hyvät työkalut hoitaa katsastus.

Rahankeräys/ kannatusmaksut

Tällä erää poistamme kannattajamaksun esiintymisen Sun Katsastuksen sivustolta. Tämä ei tarkoita sitä, että autoilijoiden pientä rahallista panosta enää tarvittaisi vaan sitä, että ensin teemme suunnitelmat siitä, paljonko rahaa tarvitaan. Näin poistuu monia häirinnyt epäoleellinen yksityiskohta.

Hankkeen hyödyt ovat varsin suuret suhteellisen pienellä investoinnilla. Jos ajattelemme, että onnistumme laskemaan katsastuksen hinnan vaikka 35 euroon 90 eurosta, tarkoittaisi se noin 150 miljoonan euron säästöä autoilijoille vuodessa, joten takaisinmaksuaika on karkeasti laskettuna kohtuullinen. Täten meidän autoilijoiden kannattaa sijoittaa jonkin verran katsastuksen omiin käsiin siirtämisestä.

FaceBook

Monet ovat ehdottaneet FaceBookin käyttämistä tiedottamisessa. Itse en ole FaceBookin jäsen, enkä ole vielä sellaiseksi ajatellut ryhtyä. Osaksi sen vuoksi, että en tunne kovin hyvin kyseistä palvelua ja osaksi sen vuoksi, että minulla on varsin rajallisesti aikaa nettisurffailuun.

Nyt FaceBookissa on jo useita sivustoja, jotka keräävät asialle kannattajia. Toivoisin, että näiden perustajat miettisivät yhdessä, miten nämä erilliset sivut voitaisiin yhdistää, jos mahdollista.

Lopuksi

Olemme päässeet varsin mukavaan vauhtiin kannattajamäärän suhteen. Sun Katsastus on saanut julkisuutta varsin mukavasti. Meillä ei ole kiire, aika on puolellamme. Joka kerta, kun joku käy maksamassa 90€ katsastuksesta, tulee mahdollisesti uusi kannattaja. Näkyvyyttä tarvitsemme lisää, jotta kaikki teitäisivät tällaisesta mahdollisuudesta. Keskitytään tekemään asioita vähemmän pöljästi niin eiköhän tästä hyvä tule.

Eero Grönroos

Lisätty: 10.09.2009 - 17:46

Olisikin vapaa kilpailu, mutta kun ei ole.
Sen huomaat, jos aiot perustaa katsastusaseman. Tuttavani teki niin, ja voi sitä byrokratian määrää! Hänellä sentään oli rautainen kokemus katsastusalalta, joten pystymetsästä sitä ei näillä säännöillä niin vain polkaistakaan!

Avainsanat: autokatsastus liian kallista eero grönroos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.09.2009 - 09:03

Olen liitynyt kannattaja joukkoihin jo aikaa sit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.09.2009 - 10:17

Tosiaan tuota sepustusta ei kannata eikä jaksa lukea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 11:00

Katsatus on pakollinen ja ihmetystä herättää sen hinnoittelu Suomessa. www.katsastushinnat.fi/halvimmat
Tuolla olisi vertailua ja päästömittaus maksaa n. 10€ kun sen tekee muualla. Erona on vain, että muualla säädetään ja katsatusmies ei säädä vaan vaatii uudelleen näytön.
Sama työ ja sama hinta olisi paikoillaan.

Lähteet:
Google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 12:30

nk. vapaa kilpailu,
hyödyt ja haitat ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.09.2009 - 13:38

hmm, kuulostaahan tuo ihan hyvältä, mitä nyt menin vielä tarkemmin lukemaan muilta sivustoilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 14:37

Tyhjän saa pyyttämättäkin........vapaan kilpailun Suomessa voi tehdä mitä kukin haluaa. Uusi katsastuskonttori vaan pystyyn....kyllä se siitä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 21:54

Mun katsastus on aina kallista, koska autoja on korjattava ennen sitä ja usein vielä jälkeenkinpäin. Katsastuksen hinta on siinä konkurssissa pieni erä. Valitettavasti.