m2
Kysytty: 09.09.2009 - 22:03

Miten eri tavoin ilmakehä suojaa maapalloa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.09.2009 - 09:18

Tässä nyt vielä ehdottoman SALAISTA tietoa ilmakehästä. Tätä vastausta et saa siis käyttää tuossa kotitehtävässäsi, mutta hyvä tietää.
Ilmakehä on nimittäin tehty suojaamaan ja suojelemaan maapalloa. Ilmakehän rakentamisen ovat tietystikin tehneet suomalaiset. Ilmakehään pumpattiin erilaisia kaasuja Suomen maaperästä ja järvistä, senpä takia täällä on aika kylmä. Nuo ilmakehään pumpatut kaasut ovat erilaisissa suhteissa eri korkeuksissa. Ilmakehä on tärkeä osa maapallon puolustusmekanismia. Nuo kaasut nimittäin estävät ulkoavaruuden olioita pääsemästä maapallolle ns. ehjinä ja elävinä, koska heidän elimistönsä ei siedä ilmaa, jota siis on ilmakehässä "varsin paljon".
Joskus joku ilmeisesti erikoissuojattu UFO pääsee läpi ilmakehän uloimpien kerrosten, esim. Eksosfäärin läpi ne pääsevät aika helposti. Troposfäärin ja Stratosfäärin läpi sen sijaan aika harvoin, kiitos meidän suomalaisten.
Poikkeuksia esiintyy aina joskus, siitä todisteena oheinen linkki, jossa ilmiselvä UFO lentää aika matalalla, s.o. Troposfäärissä, mahdollisesti vieläkin matalammalla.

www.uusisuomi.fi/videot/7081...-tassa-ufo

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.09.2009 - 22:05

Estää lämmön karkaamisen pilvien muodossa, estää vahingollisten ultraviolettisäteiden pääsyn maan pintaan saakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 22:07

Ilman ilmakehää ei nykyisenlainen elämä maapallolla olisi lainkaan mahdollista. Ilmakehä suojaa meitä haitalliselta lyhytaaltoiselta Auringosta ja muualta avaruudesta saapuvalta säteilyltä. Toisaalta ilmakehän ansiosta maapallomme lämpötila pysyy riittävän korkeana mahdollistaen elämän täällä.

tuollapa siitä enemmän:
www.geo.fmi.fi/oppimateriaal...index.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 22:28

Suojaa avaruusromulta, ts polttaa sen miltei olemattomiin.
Meteoriittitkin näkyvät kun hehkuvat tullessaan maahan, nopia ehtii vaihtaa paikkaa.
www.spaceweather.com/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 23:28

Ilmakehä ylläpitää ja suojelee elämää maapallolla. Ilmakehä on avaruudesta katsottuna ohut kalvo Maan pinnalla. Ilmakehän vuoksi maapallo näyttää avaruudesta katsottuna siniseltä.

Ilmanvastus polttaa pienemmät maahan syöksyvät meteoriitit ja mahdollisen maahan putoavan avaruusromun, siten ilmakehä suojaa maata.

www.cedunet.fi/vainola/ilmak...iot_4c.htm