Savustaessani kaloja,jätän päät paikoilleen.Onks järkee?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2009 - 10:38

Päätön kala on irstas!

Kysyjän kommentti

Vastauksesi nauratti ääneen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2009 - 10:14

Kyllä siinä on järkeä, jotkut niitä kalan silmiäkin syövät. Pysyy paketti paremmin kasassa ja nesteet sisällä, voipi tulla kuivikkaita jos liikaa niitä kaloja riisuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:18

niin mekin aina jätetään, en kylläkään sitä päätä syö, no joskus keitän niistä perkeistä kalakeiton pohjan,mutta en niinkään savukalan perkeistä...vaan fileen lähinnä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:31

En tiedä, mitä "järkeä" olisi ottaa päät pois, jos kerran mahtuvat mukaan savustimeen. Ovathan kalat sitten savustettuinakin kauniita ehjinä, kokonaisina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:39

Niin meilläkin kalat savustetaan päät saavat olla paikoilaan. Miksi niitä katkomaan tarvii ruveta ,vaikka ei niitä söiskään. Helpommalla pääsee kun ei katko sillon kun laittaa savustumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:55

on lärkee... sanois mun lapsenlapsi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:57

kyllä ainakin isäni teki niin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2009 - 12:03

Eiköhän tuokin ole ihan "makuasia". Innokkaimmat perkaajat kyllä poistavat pään, ja niin meilläkin tehdään. On se nätimpi laittaa pöydälle tarjottavaksi, kun ei silmät mulkoile vadilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 12:10

tavallisin tapahan se on, järkeäkin löytyy niinkuin kerrottu, silakoita kun pystysavustetaan niitä tökätään vartaisiin (päästä läpi) roikkumaan, silloin se pää on ihan tarpeeseenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 12:26

Päällä ei ole mitään väliä, mutta kidukset poistan aina. Syystä, että ne tuovat ruokaan kitkerää makua. Savustuksessa kannattaa esim. lepästä ja katajasta jättää puiden runko pois, koska nekin tuovat kitkerätä makua kalaan. Katajanmarjat taas ovat lievästi myrkyllisiä, eivätkä kuulu ruuan kypsennykseen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.09.2009 - 13:14

Eihän siinä mittääm tyjmääkään ole :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.09.2009 - 13:45

Savustaessani muinoin kaloja, otin päät pois. Oli jotenkin esteettisemmän näköistä. Eikä kuivuneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 19:03

Jätän päät savustettaessa (jos en nyt ihan fileitä savusta), ainakin isoissa kaloissa nuos poskilihakset ovat ne maukkaimmat palat... samoin kuin tää onttopohjaoy (helpompi ois kirjottaa oboy tai kaakao:D), kidukset poist isoist kaloist ovat sellasii bakteeripesii... savustetusta kalaasta ostettuna pidän eniten makrillista, mutta sitäpä enää nykyään harvasta paikasta saa, makosaa leivän päällä ja muutenkin ja sopivan mietoa:)
Juu ja viel se, et on järkee jättää päät savustuksessa, saahan ne pois halutessaan helpostikin kun/jos kokonaisii kaloi tarjolle panee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 19:13

Yleensä savustan pään kanssa..mutta jos..on vaikka iso lohi..niin pitää ottan pään pois..kun ei muuten mahdu savustumaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 10:25

Kalaa pitää kohdella varoen, ei liikaa 'reikiä', ettei nesteet pääse ulos. Siis perataan vain välttämättömin pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 11:40

Savusta kokonaisena pään kanssa,sitten syöt päänkin ja siitä tulee järkeä<vanha kansanuskomus.
Syö kala ja pää päivässä,
pysyy mieli kunnossa terävässä.