Oletteko seuranneet lintujen muuttoa?

Just äsken olin parvekkeella ja hyvin läheltä meni kamalasti hanhia,pitäävät mennessään kovaa meteliä.Asumme noin kilometrin päässä saimaanrannasta missä heillä on levähdyspaikka.Tämä näytelmä toistuu joka kevät ja syksy.

Avainsanat: hanhet muutto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2009 - 08:18

Ei hanhia voi olla näkemättä. Tuossa meressä on kivikolla taas kokoontuneet ainakin viikon. Tankkaavat takanamme tuolla naapurin pellossa ja pitävät ryhmilleen lentosulkeisia yli lentäessään. Ryhmyrit lentelevät auran ympärillä ja käyvät tönimässä ruotuun noviiseja.
Sen kuulee sitten aamulla postilaatolle mennessä koska on rauha maassa ts tuhannet ja taas tuhannet hanhet on lähtenyt meren ylitykseen.
Voin sanoa ettei ole pieni parvi joka lähtee.

Kysyjän kommentti

Minä seuraan innolla lintujen muuttoa,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 08.09.2009 - 07:24

En sen erikoisemmin. Kurkiaurat taas jonain päivänä lentävät tästä yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 07:30

Ei ole vielä mitään havaintoa.
Tällä paikalla niitä kyllä kohta näkyy sillä on joku suurempi reitti juuri kohdalla. Keväällä oli kiva katsella kun kurjet ja joutsenet palasivat. Kohta poistuvat, tosin joutsenista suuri osa jää ahvenanmaalle, eivät viitsi mennä kauemmas kun sielläkin pärjää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 08:05

en ole...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 08:09

En ole aktiivisesti koskaan seurannut lintujen muuttoa Suomeen tai Suomesta pois, mutta hienon ja vaikuttavan näköistähän ja joskus kuuloistakin se lintujen muutto on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 08:10

Kyllä minä olen huomannut niitä kokoontumis lentoja ja kyyhkyparia ei enää ole näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 10:00

en ole seurannut

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.09.2009 - 13:19

siis seurannt paikaltani, en lähtenyt seuraamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.09.2009 - 13:27

Parvekkeeni on sellaisessa paikassa, etten näe niitä muuttajia, mutta kuulen kyllä. Pitää olla aamulla aikaisin kuuntelemassa, koska ne muutos tapahtuu yleensä anivarhain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 14:09

Olen satunnaisesti seurannut, tai siis toisella silmällä. Monet linnut ovatkin jo muuttaneet pois Suomesta. Tänä aamuna huomasin ison lauman sorsia, jotka myös kerääntyvät syksyisin yhteen parveen. Lähellä on kuuluisa lintujen kokoontumisjärvi, jossa olen aina joskus käynyt muuttoa seuraamassa. Piakkoin alkavat pihapiiriin tulla tiaiset etsimään lasivillaa räystään alta itselleen pesän vuorausta varten. Tilhet ja punatulkut tulevat sitten viimeisiksi. Eräänä syksynä pakkasten jo alettua pihaani lensi lauma puatulkkuja. Jotkut söivät itsensä niin täyteen, että eivät enää jaksaneet edes lentoon lähteä. Niitä pystyi ottamaan syliin ihan niinkuin kesyjä eläimmiä konsanaan.