Meillä on villakoira, joka on hieman mustasukkanen välillä, muuten ihmis-ja koirystävällinen. Voisimmeko hankkia toisen koiran?

Avainsanat: villakoirat koirat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 07.09.2009 - 20:24

Onko ystävillä ja tuttavilla koiria joiden kanssa harjoittelisitte myös toisen kaverin huomioimista, samalla huomioitte oman koiranne. Kaveri oppii luottamaan että hän on edelleen se tärkeä, niin eiköhän se sitten luonnistu se toisenkin koiran ottaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.09.2009 - 21:34

Voisit todella kokeilla jos jollakin tutulla on koira..ja ottaa sen muutamaksi päiväksi..näkisit mien koirasi suhtatusi..toiseen..koiraan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.09.2009 - 22:56

Kokeilemalla selviää, mutta uskon että tottuu lopulta tilanteeseen hyvin, ainakin meidän mustasukkainen hauva kun kissa tuli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 02:09

Mustasukkaisuus ei ole este, jos muuten tulee toimeen toisten koirien kanssa. Kokeilemalla selviää tarkemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 09:27

Jos koirasi on terve, niin se kyllä ymmärtää uuden koiran tulon huusholliin. Ainakin silloin, jos uusi tulokas on pentukoira. Normaali, terve koira ei koskaan käy pennun kimppuun vakavalla vahingoittamistarkoituksella. Voi olla hyvä, jos tosiaan voit testata ensin jonkin toisen koiran tuomisella kotiisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2009 - 21:19

Juttu kannattaa suunnitella huolella. Ensitapaaminen tulisi tapahtua 'no man's landilla' jotta vanha koira ei tuntisi asemaansa uhatuksi. Se on hyvin tärkeää. Tälle ensimmäiselle tapaamiselle pitäisi varata reippaasti aikaa, ja kun tervehtimisrituaalit on käyty läpi ja koirat leikkivät, voi ne kuljettaa yhdessä kotiin. Myös koko 'lauman' tulisi olla mukana seuraamassa tätä tapahtumaa, jotta uudelle tulokkaalle kävisi ilmeiseksi mihin laumaan se on nyt pääsemässä jäseneksi.
Samoin uutta tulokasta ei saa missään tapauksessa kohdella mitenkään erityisesti. Myös selkeä jako vanhan ja uuden koiran tavaroihin, leluihin, ruokakippoihin jne tulisi tehdä jotta tavaroista ei tulisi turhaa taistelua. Uudelle koiralle pitäisi ostaa kori tai vastaava, joka on vain hänen omansa ja jonne hän voi vetäytyä rauhaan ihmettelemään tätä suurta elämänmuutosta. Siltä ei tulisi pariin päivään vaatia paljon mitään, vaan antaa tutustua rauhassa taloon, ihmisiin, ympäristöön, toiseen koiraan.

Lähteet:
Opi tuntemaan koirasi David Alderton ja Koirapuhetta Sophie Collins