Missä sijaitsee Suomen väestön painopiste?

Ei löydy googlelta eikä Wikistä.
Minulla oli n.20 v sitten taskukalenteri jossa kerrottin sen sijaitsevan Forssan paikkeilla.
( Olisko tuo siirtynyt jo Turkuun ?)
Suomen varallisuuden painopiste varmaan on jo Turussa?

Lisätty: 07.09.2009 - 15:57

Tarkoitan sitä missä ihmiset ovat kirjoilla.
Ei nyt Weberin kävelyt kiinnosta.

Lisätty: 14.09.2009 - 16:30

www.intermin.fi/intermin/bib...enDocument

Avainsanat: väestön painopiste

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2009 - 15:29

Riippu mitä tarkoitetaan... eräs
väestöllinen keskipiste on ns Weberin piste. Se sijaitsee Hauholla, jonne jokaisella suomalaisella on keskimäärin lyhin mahdollinen matka.( oli v .2005)

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Weberin_piste

Kysyjän kommentti

inrikesministeriö
Väestö keskittyy yhä enemmän Helsinki – Turku – Tampere kolmion sisälle

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 07.09.2009 - 15:44

Minusta se kuulostaa siltä, että väestön painopiste olisi siellä, missä on eniten väkeä. Sanoisin sen olevan silloin Helsinki ympäristöineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 16:01

joo-o tuonne åbolandiaan sekin piste sopii oikke hyvin, vaix siihen linnankupeeseen tai tuomiokirkon ette , no voishan sen sijottaa vaix moottoritien kuppeeseekin... ei minuu haittais ainakaan..ohoooo ai mis se sijaitsee ...sellaises paikas mis on hirmuisesti ihmissii ....:)) tämä vaan kevennys näin iltapäivään..aika kuivakin jopa =

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 21:18

mä sanoisin helsinki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 21:55

pääkaupunkiseudulla asuu runsas miljoona ihmistä 650 neliökilometrin alueella, loput vajaat neljä miljoonaa asuvat 330 000 neliökilometrin aluella, ei ole kovin vaikea arvata missä se painopiste sijaitsee,

jos se painopiste on joskus ollut Forsassa niin ei se ainakaan Turun suuntaa ole siirtynyt, paremminkin kohti Porvoota, ei kuitenkaan vielä ole Helsinkiä ohittanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 03:30

Tässähän ne näyttävät olevan.
www.helsinki.fi/maantiede/ge...okakuu.jpg