Missä kulkee Euroopan raja?

Bosborin salmea tuskin kukaan kyseenalaistaa mutta Mustaltamereltä Kaspianmerelle?
Sieltä sen kansakoulussa kerrottiin jatkavan Uralia pitkin Jäämerelle.

Avainsanat: euroopanraja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2009 - 22:06

no wikissä näyttävät olevan suunnilleen samat rajat kuin mitä koulussa kerrottiin, määritelmä kyllä vähän horjuu sen mukaan puhutaankon historiallisista, maantieteellisistä, polittisista, tai jostain muista perusteista määritellä Eurooppaa

"Eurooppa on maanosa, jota rajaavat Atlantin valtameri lännessä, Pohjoinen jäämeri pohjoisessa, Uralvuoret ja Uraljoki idässä, Kaspianmeri, Kaukasusvuoret ja Mustameri kaakossa sekä Välimeri etelässä"

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

Politiikka ja historia on pois pelistä, maantieto ratkaisee.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.09.2009 - 13:00

Veteen piirretty viiva, ainakin Euroopan länsiraja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 03:53

Euroopan raja

Etelässä Euroopan erottaa Afrikasta Välimeri. Euroopan lounaispuolella sijaitsevan Makaronesian saarista Azorit luetaan Eurooppaan kuuluviksi; Madeira ja Kanariansaaret ovat maantieteellisesti osa Afrikkaa. Luoteessa raja kulkee Grönlannin ja Islannin välissä - Islanti lasketaan yleensä Eurooppaan, vaikka se sijaitseekin lähempänä Pohjois-Amerikkaan kuuluvaa Grönlantia kuin manner-Eurooppaa. Pohjoisessa Jäämeren saarista Huippuvuoret, Novaja Zemlja ja Frans Joosefin maa lukeutuvat Eurooppaan. Aasian vastainen itäraja kulkee Uralvuoriston vedenjakajaa pitkin. Kaakossa rajanveto ei ole yksiselitteinen, ja siitä on olemassa useita tulkintoja. Tavanomaisin niistä määrittää itärajan jatkumaan Uralvuorten jälkeen Uraljokea pitkin Kaspianmereen, josta se jatkuu Kaukasusvuorten vedenjakajaa pitkin Mustallemerelle. Uraljoen ohella rajana on pidetty myös Embajokea ja Kaukasuksen ohella Kurajokea. Mustaltamereltä raja kulkee Turkin kapeiden salmien, Bosporin ja Dardanellien kautta Egeanmerelle ja sieltä edelleen Välimerelle.

Kulttuurimaantieteellisesti Eurooppaan voidaan lukea myös Aasiassa sijaitsevat Kypros ja Armenia. Toisaalta eräissä tulkinnoissa, etenkin Venäjällä, on koko Kaukasia jätetty Euroopan ulkopuolelle.

Kuuskytluvulla kouluissa opetettiin, jotta Puola on suota ja aatossa ja Euroopan raja kulki aina uralin vuorijonoa myöten välimerelle ja Amerikka on Euroopan takana.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 09:08

Me asumme Euroopan itärajalla.