Tuleeko yhteiskunnan maksaa laihdutusleikkaukset? Jos ei, niin entäpä tupakoitsijoiden keuhkosyöpäleikkaukset?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2009 - 16:20

Tv:ssä oli juuri juttu, miten eräs keski-ikäinenhenkilö oli ollut laihdutusleikkauksessa, minkä yhteiskunta oli maksanut. Siinä todettujen kustannusten mukaan se oli tullut edullisemmaksi, kuin mitä lääkehoito ja sairaslomat yhteiskunnalle maksavat. En silti olisi valmis hyväksymään sitä yleisenä hoitomuotona. Jokainen siis maksakoon itse leikkauksensa. Nämä kuvaamasi leikkaukset ovat tyypillisiä ns. itseaiheutettuja sairauksia. Mutta niinhän oikeastaan kaikki sairaudet ovat tavalla tai toisella. Harva niitä on meille suoranaisesti jakanut missään? Synnynnäiset sairaudet ja onnettomuudet voivat olla asia erikseen?

Kysyjän kommentti

Näinhän se menee. Vaikea uskoa, että keuhkosyöpäpotilaalta evättäisiin "normaali leikkaushoito" ja sanottaisiin, että mene yksityissairaalaan, kun on ollut varaa tupakoidakin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 06.09.2009 - 15:44

Itse hankittujen tautien leikkaukset eivät kuulu yhteiskunnan korvattaviksi. Sanon näin, vaikka itsekin olen tupakoitsija ja saatan sairastua vaikka keuhkosyöpään. Eihän sitä koskaan tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 15:59

Oikeastaan kaikki taudit ovat itse aiheutettuja.Vaikeaa on vetää rajaa mitä ei yhteiskunta joudu korvaamaan.Minä itse olen mittavaa ja kattavaa sorttia,en kuitenkaan antaisi itseäni silpoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 16:10

Kyllä isä ja äiti maksaa heiltä ne geenit on peritty!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 16:43

Tottakai yhteiskunta maksaa. Missä vedettäisiin sitten raja mikä on tahallaan hankittu sairaus. Hammashoitoakaan ei pitäisi sitten antaa kun on syöty ja juotu makeita tai urheilija joka loukkaa itsensä jne

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 17:24

ei tule,, eikä ainakaan jälkimmäistä, se on ihan omaa tyhmyyttään

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.09.2009 - 17:47

Kaksi piipuinen juttu. Mutta, mutta. Eihän vakuutuskaan korvaa itse aiheutettuja vahinkoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 18:12

niin mihin vetää rajat , siinäpä ropleema onkin.. minkäs verran noita lihavuus leikkauksia nyt onkaan tehty , tai syöpäleikkauksia ,mutta jos noi ois itsemaksettavia hoitoja , niin vois olla pieni kato ainakin tuolla keuhkosyöpäosastolla , ei monellakaan ois niihin ja niiden hoitoon varaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 18:13

ei tule maksaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 19:55

Niin, suo siellä vetelä täällä jos kuitenkin pitää maksaa vuosikausia lääkkeet ja hoito säännöllisesti niin kalliimmaksi se loppujen lopuksi tulee. Liikalihavuuteen pitää kyllä herätä itse ja ajoissa, suurimmalla osalla se on kuitenkin syömällä hankittu probleema.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.09.2009 - 01:38

Tavallaan mielestäni kyllä, tavallaan taas ei, vähän monipiippuinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 08:44

Itsehankittujen sairauksien leikkaukset ja hoidot ovat ristiriitainen juttu, ei ainakaan leikkauksia muiden kuin omaan piikkiinsä. Jos on ollut varaa lihottaa itsensä tolkuttomaan kuntoon, on varaa mennä leikkaukseenkin.
Keuhkosyöpää on myös niillä jotka eivät ole koskaan tupakoineet. Syöpä on sairaus joka kehittyy vuosikymmenien kuluessa ja tupakkavalistusta ei esim. 1950-luvulla ole ollut, ei ihan heti sen jälkeenkään. Eli vanhemmat ikäluokat eivät ole tienneet tupakan vaarallisuudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 11:05

Eiköhän nuo mässäily ja tupakointi ole ihan tietoisia riskejä, mielestäni yhteiskunnan ei pidä sellaista maksaa, jonka joku itselleen tietoisesti aiheuttaa.

Jos joku haluaa tunkea suuhunsa kaikkea mahdollista epäterveellistä ja lihoo reippaasti sen myötä niin ei siitä kukaan muu ole vastuussa kuin asianomainen itse. Jos on varaa syödä itsensä niin lihavaksi, että on vaarassa kuolla siihen painoonsa niin sitten kyllä pitäisi löytyä rahaa leikkaukseenkin. Ei ole muiden vastuulla toisten henkilökohtaiset valinnat.

Eri asia jos esim liikalihavuus johtuu jostakin sairaudesta, aineenvaihdunta ja elimistö ei toimi kunnolla ja ainoa ratkaisu olisi tuo laihdutusleikkaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 14:53

jaa jaa. kyllähän mulle kelpais pikku rasvaimu.......ja uudet keuhkot.
en ylensyö - olen aina ollut pyöreä. tupakin poltto on oma valintani.
en silti kitise - asiat nyt vaan on näin. ehkä joskus joku viisas ottaa oikeuden päättää mitä saa kukakin.