Muistisairaan puheita on turha oikaista, vai?

Iäkäs mies istuu sängyllään terveyskeskuksessa, vilkaisee rannekelloaan ja kysyy:
- Milloin tämä laiva lähtee?
www.verkkouutiset.fi/index.p...p;Itemid=4

Avainsanat: milloin_laiva_lähtee

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2009 - 14:51

Minähän näiden muistisairaiden parissa touhuan päivät pitkät. Pitää oikein pysähtyä ajattelemaan heitä toisten silmin...hm. Onhan se sellainen taitolaji ymmärtää ja tulla ymmärretyksi, mutta kaikkeen harjaantuu ja otetaan aina uusintoja. Huumori puolin ja toisin auttaa. Niin mistäs nyt olikaan kysymys?????

Lisätty: 06.09.2009 - 15:39

Siis muistisairaan puheita ei tarvitse yrittääkään lähteä oikomaan, tulee turhaa väittelyä ja mielipahaa. Yleensä selviää mistä on kysymys.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2009 - 12:21

niin vaikeaahan se on heidän kanssaan, kun eivät kaikkia asioita aina ymmärrä tai edes tiedä missä aina ovat .. ihmisen mieli niin arvaamaton...mutta kyllähän se ois hyvä saada heidät tajuamaan missä ovat milloinkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 12:23

Turhaa puuhaa. Se on kuin Karjala......takasin et kerran menetettyä enää saa.

Huonomuististen joululaulu - Koska meillä on joulu.. ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 12:37

Jutussa annettiin hyviä ohjeita, jotka minä olen saanut opetella kantapään kautta.
Viime viikolla opetin eräälle uuden kaukosäätimen käytön. Kyllä se kikkailemalla onnistuu.
Riidan saa kyllä aikaiseksi, jos alkaa inttämään. Se on aivan turhaa, kuten jutussa kerrottiinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 13:59

Äidilläni on lievä muistisairaus, joten tiedän, mistä on kysymys. Joudun kyllä usein palauttamaan hänet arkeen, koska hän pyrkii olemaan muistamatta kaikkia vastoinkäymisiään, mitä hänelle on tämän jääräpäisyyden johdosta seurannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 14:45

Ne pitää vain hyväksyä..Minäkin käyn jatkuvasti muistisaraan luona..ja aina ihmettellee kuka olen..kun menen..mutta tämä on minun työhomma..eikä minua häiritse..kun tiedän jo mennessä...että näin käy..sanon vain tulin siivoamaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 16:22

On raskasta,kun läheinen ihminen sarastuu muisti sairauteen,en tiedä kärsiikö saras siitä itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 17:06

Toisaalta on ihan hyvä ihmiselle itselleen, ettei aina ole tässä maailmassa. Mummoni eli kolmea aikakautta loppuvuosinaan. Lapsuuttaan rajantakaisessa Karjalassa, nuoruuttaan ukin kanssa ja joskus myös nykyhetkeä. Pyysi käymään kaupassa, jotta voi laittaa ukille ruokaa. Minun piti kirjoittaa ostoslistaa ja välillä kyselin, että onko joku aine loppunut vai tuonko samalla kaupasta. Lääkärikierroksen jälkeen kertoi hoitajille, että kyllä tuo meidän tohtori on kova mies. Hoitajat ihmettelivät, mitä tarkoitat? On tuo meidän tohtori kova mies, vinguttaa kolmatta jalkaansa kuin viulunkieltä. Oli mummo nimittäin kuunnellut, kun hoitajat olivat puhuneet tohtorin venäläisestä vaimosta. Elin hänen kanssaan sitä hetkeä missä hän kulloinkin eli. Lainaten opoy :tä "Se on kuin Karjala......takasin et kerran menetettyä enää saa."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 17:26

niin kai

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.09.2009 - 01:40

No, kyllä ainakin dementikkoja hoitava kaverini sanoo että tietyissä asioissa voi oikasta asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 09:52

Työssä kyllä oikaisin aina mutta joka aamu sai esitellä itsensä uudelleen useammalle vaikka oli nähty jo useampi vuosi päivittäin. Kun muisti menee niin se menee...