Tiedätkö monta rajavartioasemaa on suomess vielä toiminnassa.

Eilen ajoimme Leinonvartion ohi mennessämme metsään.Tietääkseni vartio on yksi lakkautetuista,se sijaitsee Pukalluksen rannalla kauniissa paikassa,toinen puoli tästä järvestä kuuluu venäjälle.

Avainsanat: rajavartio leinon vartio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2009 - 11:39

Tällä hetkellä on jäljellä 11 asemaa, joista yhdeksässä huolehditaan maastorajan ja kahdessa rajanylitysliikenteen valvonnasta.

Lisätty: 06.09.2009 - 16:29

Rajavartioasemien yhdistämisten lisäksi Pelkolan rajavartioasemasta eriytetään uutena organisaatioyksikkönä Imatran rajatarkastusasema, joka huolehtii yksinomaan rajatarkastuksista Imatran rajanylityspaikalla.

Rajavartiolaitos yhdistää pieniä vartioasemia myös Kainuussa, Pohjois-Karjalassa sekä Länsi-Suomen merivartiostossa.

Kaakkois-Suomeen jää viisi maastorajasta ja kolme rajanylitysliikenteestä huolehtivaa asemaa. Vielä 1970-luvulla asemia oli kolmekymmentä. Neuvostoliiton ja Varsovan liiton hajoamien tuntuivat 1990-luvun taitteessa myös rajavartiolaitoksessa, jossa tehtiin iso organisaatioremontti.

– Suomi oli myös lähentymässä Euroopan unionia ja Shengeniä. Väkeä siirrettiin pohjoisesta etelään ja lännestä itään. Toistakymmentä pientä rajavartioasemaa lakkautettiin, jolloin niitä jäi enää19. Niitäkin on ajan saatossa yhdistetty, sillä rajan tekninen valvonta on kehittynyt ja liikkuminen parantunut, kertoo Tolvanen.

Tällä hetkellä on jäljellä 11 asemaa, joista yhdeksässä huolehditaan maastorajan ja kahdessa rajanylitysliikenteen valvonnasta.

Lausunnon antoi apulaiskomentaja, everstiluutnantti Pasi Tolvanen Kaakkois-Suomen rajavartiostosta 6. syyskuuta 2009.

Andekin luvut linkissä ovat Rajavartiolaitos lukuina

Lukuja vuodelta 2008

Nyt on jo vuosi 2009

Kysyjän kommentti

Kiitos tiedostasi,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2009 - 11:42

Olisko homma ulkoistettu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 11:47

opoy oikeessa ja lakkauttavat vissiin vielä joitakin.Kyllä tosiaan kun mm.lieksassa ja Ilomantsissa liikkuu niin ovat rakentaneet vartiot tosi kauniille paikoille

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 11:47

Rajavartiolaitoksen mukaan vuonna 2008:
rajavartioasemia 34 kpl ja merivartioasemia 26 kpl.

Lähteet:
www.raja.fi/rvl/home.nsf/pag...endocument

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.09.2009 - 11:49

Opoyn vastauksessa taitaa joku mättää. Kaakkois-Suomessa jo yksinään taitaa olla nuo 11 asemaa. Täytyyhän niitä olla muuallakin. Kysyttiin kai kuinka monta on Suomessa tällä hetkellä. Vai olenko väärässä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 13:36

Yhteensä niitä on kaikenkaikkiaan kuutisenkymmentä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 09:02

Rajojen valvonnassa auttaa nykyään tekniikka, ainakin merirajojen. Mahdanko olla oikeassa?