Suomessa on lehtikirjoittelun mukaan jossain koulussa tarjoiltu oppilaille Puolalaisia perunoita. Onko oikein?

www.aamulehti.fi/uutiset/kot...lle/154534
Ministeri Anttila pöyristyi puolalaisten perunoiden syöttämisestä koululaisille

Lisätty: 04.09.2009 - 23:28

PateT:lle tiedoksi. Tämän päivän lehdissä on uutinen ainakin ollut 03.09. - 19:36 (Luotu: 18:10) Ei voi kovin vanha juttu olla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2009 - 09:48

Ideaalitilanne olisi tietysti se, että suomalaiset koululaiset saisivat suomalaista ruokaa. Monen kunnan talous on suht kuralla ja ruoka-annokseen budjetoitu raha lienee reilusti alle euron luokkaa. Ilmeisesti tämä ajaa kunnat hankkimaan ulkolaisia raaka-aineita. Maaseutupitäjissä lapset keräävät marjoja ja vievät kouluun. Paikalliset maataloustuottajat ovat antaneet kunnan koululaitoksen ruokahuoltoon lahjoituksena omia tuotteitaan. Se, että ruokaa olisi tarpeeksi kaikille oppilaille, on myös tärkeä pointti. Riittävä ravinnon ja energiamäärän saanti koulupäivän aikana tulisi taata, vaikka sitten puolalaisilla perunoilla. Kolikolla on siis kaksi puolta. En lähtisi jyrkästi tuomitsemaan aiempiin sanomisiini viitaten, mutta kannatan suomalaista ruokaa suomalaiseen pöytään.

Lisätty: 05.09.2009 - 10:52

Lähiruuasta tuli mieleeni itseäni hymyilyttävä juttu. 70-luvulla ala-astetta käydessäni koulun naapurissa oli viljelijä, joka mainosti paikallislehdessä "Myydään halvalla rehuperunaa kouluille ja laitoksiin"

Kysyjän kommentti

Hyvä vastaus. Kehitystä odotettavissa?
1970-luvulla, "Myydään halvalla rehuperunaa kouluille ja laitoksiin"
2009, "Ostetaan halvalla rehuperunaa Puolasta kouluille ja laitoksiin"
2010, "Myydäänkö EU:ssa enää halvalla rehuperunaa kouluille ja laitoksiin"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 23:19

Minä kyllä itse tykkäisin,että suositaan suomalaista niin paljon kuin mahdollista ja etenkin koululaisten ruokailussa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 23:25

No,ei tietenkään,koskahan tämä on tapahtunut;onko ne kumiperunat olleet polakkien pottuja "pottuina".Niin pitkälle ei säästökuuri saisi mennä,että suomalaiskouluissa tarjolla ulkolaisia elintarvikkeita,jokapäiväistä perunaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.09.2009 - 23:52

Luin saman uutisen ja suoraan sanottuna järkytyin. Eikö nyt kotimaasta löydy perunaa koululaisten lautaselle. Ei tuollainen säästäminen ole järkevää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 00:42

EU:ssa ihmiset ja potut liikkuu vapaasti ja taitaa olla ne markkinavoimat (tai paremminkin hinta) jotka määrää mikä pottu kenenkin eteen ilmestyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 02:39

potut pottuina mutta suomalaista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 03:01

Suomalainen suosi suomalaista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 08:43

No voe kaaheeta, ettäkö ei Suomesta ennee pottuja löyvvy. Halloo missä sitä tuas männään ja minnekkä kohta jouvvutaan tällä mänöllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 08:58

Ylevä aate ja hieno mainoslausehan se on tuo "Suosi suomalaista!"
Mutta EU:n jäsenenä sitä ei voida (laillisesti) noudattaa, kun on kyse hankintalain piiriin kuuluvista ostoista/hankinnoista.
Tosin ministeri Anttila mainitsee lausunnossaan, että "kuntapäättäjät eivät voi paeta hankintalain kilpailuttamisvaatimusten taakse. Tarjouspyynnöt voidaan hyvin laatia niin, että ne suosivat lähiruokaa."
Siis ministeri Anttila osoittaa oikein sormella, että EU:n lakeja ei tarvitse noudattaa. Ainakaan silloin, kun lain noudattaminen mahdollisesti hankaloittaisi ministeri Anttilan intressipiiriin kuuluvien ihmisten toimeentuloa.
Jotta ei tulisi minusta väärää kuvaa, niin kerron, että testasin puolalaisia ja suomalaisia tomaatteja keskenään, ihan kotikäyttöä varten vain. Kyllä suomalaiset olivat paljon maukkaampia, ainakin tänä kesänä, niinpä olemme sitten syöneet niitä kotimaisia tomaatteja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 09:36

Asiaahan perusteltiin nimenomaan sillä että ei ole enää mitään väliä mistä eu maasta ostaa ja mitä. Perustelut olivat ihan hyviä, moraali näissä asioissa on sitten jo toinen asia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 09:52

koulut ovat ahtaalla , kuten kakki tänäpäivänä ja henkilökuntaa saneerataan oikke isolla luudalla , niin ei se yx keittäjä 300 lasta kohden ehdi, muuta kuin vakumipakatut potut heittää autoklaaviin ja valmiin soosin painnekattilaan laittaan, jotta nuo 300 suuta saa edes jonkin moista pöperöö ...ihan on kauheaksi mennyt, vaikka aisat oli kunnissa hyvin, niin ne potut olivat silloinkin vakumiin pakkattuja, ei lähialueen pellolta tuotuja, niinkuin enen vanhaan, jolloin oli muutenkin kakki paremmin...olen sitä mieltä ....suosi suomalaista, mutta eikös se armeejan näkkärikin ollut joskus muistaakseni ruotsalaista , joka on myöskin törkeetä........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 10:35

kai se on ihan sama mistä ne tulee.. ja ainakin jos ne on hyviä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 13:28

normaalissa suomalaisessa kaupassa ainakin ns.yleisperuna on syömäkelvotonta,en tiedä millä lannoittavat,suomessa käydessä on todella huonoa suomalainen peruna,lapinpuikula oli ihan ok
kunnat haluavat varmaan tarjota lapsille kunnon perunaa

Lisätty: 05.09.2009 - 16:28

maku ja kuoriessa joutuu poistamaan paljon perunaa,,huonosta laadusta johtuen

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.09.2009 - 14:19

Mikäs niissä nyt muka on vikana
?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.09.2009 - 16:43

Jos suomalainen pottu maksaa n. 70 centtiä kilo ja puolalaista saa n. 10 centillä, (en tiedä oikeasti kilohintaa) niin määrärahojen puuttuessa otetaan sieltä mistä saadaan. Ei se puolalainen taida olla sen huonompaa kuin muunkaan maalainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2009 - 09:05

Kummallistahan se on. Kumiperunat eivät kovin hyviltä varmaan edes maistu.Olettaisi että suomalaista perunaa sentään olisi vara koulussa käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 14:35

ei ole oikein koska niihin ei voi luottaa