Mikä lämpötila saunassa on mielestäsi paras 60, 80 vai 100?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 21:17

rippuu vähän saunasta,
onko ahdas ilmaton sähkösauna,
vai hyvin ilmastoitu riittävän tilava sähkösauna, kertalämmitteinen vai jatkuvalämmitteinen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 21:16

Kyllä se 80 riittää..vallan mainiosti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.09.2009 - 21:17

Silloin harvoin kun käyn saunassa, saunon mieluiten 70-75 asteessa. 80 on liikaa, kun alkaa ahdistamaan ja ilma loppuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.09.2009 - 21:20

Hieman tingin annetuista luvuista. Sellaiset 70 on ihan passeli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 21:20

70 astetta on minusta paras , ja ikkuna auki kokoajan, itse istun vieläpä sen avonaisen akkunan vieressä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 21:32

Riippuu saunasta: Sähkö, savu vai puu, ilmanvaihto, saunan koko ja lauteiden korkeus suhteessa kiukaaseen, kiukaan teho yms. Yleensä 70-75 astetta riittää. Korkeinlämpötila missä olen kaverini kanssa saunonut on 145 astetta. Aika tuppisuina istuimme löylyssä, aluslauteita tutkien, ei herjat enää lentäneet ja tuntui siltä, niinkuin korvanlehdet ja päänahka olisivat olleet tulessa. Heitimme vielä kauhallisen vettä kiukaalle ja silloin oli ovensuussa tungosta. Kiuas oli jatkuvalämmitteinen puusauna. Poltimme siinä koivuhalkoja useamman tunnin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 21:37

Luulisin 75-80,mun saunavuoro on puurakennuksessa ja ilmava kuin mökkisauna vaikka onkin sähkö,mutta kosteat löylyt tulee eikä ahdista kuivuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 22:17

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 22:23

70-80astetta sopiva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 22:40

No sen verran,että sitä hikeä pukkaa.En tuijottele mittareita tehdäkseni ennätyksiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 23:08

En niin kauheen kuumas tykkää itteäni kärventää.60 on sopivan "mieto" lämpö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 23:27

60 on juuri hyvä..silloin jaksaa lauteilla istuskella ja nauttia olostaan pidempäänkin..:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 00:57

puulämmitteinen 70-80,kertalämmitteinen n.80,savu riittää vähempikin,sähkö on vaan saunan korvike vaika 100 on turhan kuivaa,mutta parempi kun ei mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 09:23

Jos kysytään näiltä heinolan kisoihin treenaavilta tyypeiltä niin 120-140 on heille sopiva.
Itselleni riittää 80 astetta normaalissa 2-6 henkeä vetävässä bastussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 09:27

Palisanteri ja Onttopohjaoy veivät "jalat suustani" !
Kysymys toi heti mieleeni, että saunanautintoa ei voi määritellä pelkästään lämpötilan perusteella. Tyypillisessä kerrostalon sähkösaunassa joku 70- 80 astetta voi olla ihan mukava . Toisaalta on joskus mukava mennä saunaan jo lämpötilan ollessa vain 60 astetta, ja sitten odotella hissukseen kun lämpötila nousee.
Hyvin ilmastoitu, puhdas, raikas, ehkä uimalaiturin /-rannan tuntumassa oleva puulämmitteinen sauna voi olla vaikka yli 80 asteinen.
Savusauna on ihan vertaansa vailla, ei ole vain koskaan ollut lämpömittaria "hollilla", kun olen savusaunan löylyistä nauttinut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 10:41

60-80 .. ei niin väliä.. enkä varmaan huomais edes onko se 60 vai 70

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 11:59

Tässä kaupunkisaunassa (sähkö sellanen) ensin hyvin kostutetut lauteet ja noin 60 astetta, niin on passeli, jaksaa olla ihan hikoilemiseen asti, eikä hiki pala ihon pintaan. Möksällä sitten on tuo puulämmitteinen ja isompi sauna, jossa varmaankin tuo 'ilmastointikin' pelaa erilailla/paremmin kuin täs sähkösaunassa, siellä voip olla jopa 80-100 astetta ja silti on nautinnollista istuskella lauteilla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 13:40

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.09.2009 - 14:21

80 tai alle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2009 - 18:03

Kyllä 80 riittää lämpöä saunassa, muuten ei kyllä jaksa siellä kyllä olla.