Kuulin radiosta että viljelijöille maksetaan perunoista 8eur./100kg.Törkeetä,eikö?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 20:04

Mahoton yhtälö, sillä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen laskelmien mukaan perunan tuotantokustannukset ovat keskimäärin 16–17 euroa sataa kiloa kohden.
Sama suhde on maidossakin. Veljeni lähetti lehmät teurastamolle, ei kai tuet kompensoinut hintaa.
Välirahat menee "välistävetäjien" taskuihin ja heillä on tuotanto turvattu niin kauan kun syöjiä riittää.

www.maaseuduntulevaisuus.fi/...alukemiin/

Kysyjän kommentti

selventävä vastaus kaupunkilaiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 19:30

ja minä saan maksaa lähes satasen siitä pottusäkistä lähikaupassa, mihinkähän ne 92 € matkalla katoaa ?

- tästäpä tulin johtopäätökseen, pottuja ei kannata viljellä eikä syödä, sen sijaan niitä ilmeisesti kannattaa myydä ja välittää -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:35

Mistä näitä satokorvauksia haetaan?Mulle tuli kasvimaalta pottui,mutta kukaan ei ole maksanut niistä mulle mitään;olenhan pienviljelijä ja pitäsis saada tukea(pohjoisen).Pitäiskö mennä Brysseliin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:40

jep ja maitolitrasta saa 30 senttiä ja kaupassa maksaa 200 gr jauhelihaa samanverran kuin tuottaja saa kilosta..jotta. Loppuuko suomalainen ruoka. Loppuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:41

no ei siitä alkutuotanto voikkaan mitään saada , jos cittaris on 0, 26 kg pottului ... ihmettelen vaan ja minä kun ostin suoraan kasvattajalta , joka niitä maan parhaaksi kaupas niin kilo 1, 50 noin muutama viikositten...tässä tapauksessa viljelijä sai kaiken ilman välikäsii, mutta mitäpä jää tuosta 0,26 ei mittää.. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:52

Varmaan aika sama suhde kaikessa kotimaisessa,
pitää kuitenkin huomioida että tukeakin tulee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:57

Perunan viljelijät saavat maataloustukea vastikkeeksi, niin sieltä kautta pitäisi tuota tuottajahintaa tarkastella lähemmin. Lehti- ja radiouutiset ovat joskus tarkoituksellisesti tehty hämääviksi ihmisille. Ajatelkaahan eihän tuolla uutisen ilmoittamalla tuottajahinnalla perunanviljelijä tulisi toimeen.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 20:33

Ei kyllä ole tuottosaa viljelyä..
Onneksi kasvattaa perunaa vaan omaan tarkoitukseen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.09.2009 - 21:16

Näinhän se on kaikkissa muissakin tuotteissa mistä viljelijöile maksetaan. Välikäsiä on niin paljon siinä välissä ennenkuin meille asti tulee myyntiin. Ja niitä välikäsiä riittää. Sitten vielä ihmetellään kun maatiloja kaatuu. Vaikka ennen puhuttiin että äveriäitähän jyväjemmarit ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 22:44

Kaikki viljely on nykyyään vain suurtiloja varten suunniteltua. Pikkutilat on haudattu jo aikoja sitten. Hinnat on laskettu konellisen tuotannon mukaisesti EU:ssa jo moneen kertaan. Kaikki tehdään koneilla ja käsinpoimu on perunassakin historiaa. Maataloustuet tulevat satojen hehtaarien tuoton ja kiintijöiden mukaan. Ei silloin voi perunoistakaan paljon kilohintoja viljelijälle ( lue yritykselle ) enää jäädä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.09.2009 - 14:23

Onhan se aika pieni summa.