Miksi joillekkin naisille alkaa kasvamaan parta?

Avainsanat: parta nainen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.09.2009 - 21:09

Naisen ulkonäölle asetetaan tänä päivänä paljon vaatimuksia. Ei riitä, että on rakenteeltaan sopusuhtainen ja terveen näköinen. Ihon pitää olla silkinpehmeä, rypytön ja karvaton. Toisaalta hiusten pitää olla kiiltävät ja runsaat, kulmakarvojen kauniisti kaartuvat. Entä jos karvankasvu onkin liiallista tai karvat kasvavat väärässä paikassa?

Naisten liikakarvoitus on lieväasteisena varsin tavallinen. Raja normaalin ja liiallisen karvankasvun välillä on kuin veteen piirretty viiva. Monet hormonit säätelevät karvankasvua. Karvankasvuun vaikuttaa paljon perimä ja rotu. Välimeren kulttuurista tuleva nainen voikin kokea täällä kalpeassa Pohjolassa olevansa liian karvainen. Nykymuoti myös edellyttää hyvin niukkaa karvoitusta.

Kun verenkierrossa on liikaa testosteronia, alkavat kasvoissa karvat kasvaa viiksialueella ja leukaperissä. Häpykarvoitus alkaa levitä esiliinamaisesti alavatsalle, ja rintakehällä alkaa näkyä hentoa karvoitusta. Sen sijaan sääri- ja käsivarsikarvoitus ovat varsin vähän testosteronin säätelyn alaisia. Toisaalta liiallinen testosteronimäärä näkyy hiusten lähtönä ja miestyyppisenä kaljuuntumisena. Veressä kiertävät testosteronipitoisuudet voivat myös olla normaalit, tällöin ihon karvatupet ovat vain herkistyneet normaalille mieshormonipitoisuudelle. Sekä munasarja että lisämunuainen tuottavat androgeeneja, naisen elimistö tarvitsee niitä pienen määrän. Kun tutkitaan liiallista karvankasvua, selvitellään juuri lisämunuaisten ja munasarjojen toimintaa. On muistettava monet syyt liikakarvoituksen takana, tärkeimpinä perimä, ylipaino ja jotkut lääkitykset, kuten epilepsia- ja psyykenlääkkeet. Vaihdevuosien jälkeen kasvojen alueen karvoitus lisääntyy.

Liiallisen karvankasvun lääkehoito on epäkiitollista ja vaikutukset näkyvät hitaasti. Varsinkin nuorilla naisilla yhdistelmäehkäisypillerit ovat suositeltavia. Joissakin tilanteissa käytetään ns. antiandrogeeneja. Karvojen mekaaninen poisto on tärkein hoitotoimi. Onneksi kosmetologit auttavat ja naisellisia karvanpoistolaitteita on saatavilla.

Aila Tiitinen Dosentti, osastonylilääkäri HYKS, Naistenklinikka 09-47161217 [email protected]

Lähteet:
hus

Kysyjän kommentti

Vastauksessasi olikin paljon oikeata tietoa naisten parran kasvusta.Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 03.09.2009 - 21:24

Hormonimuutokset vaikuttavat ainakin parran ja viiksien kasvuun. Ehkä vanhemmille naisille olisi syytä antaa naishormoneita vähän lisää, jottei se karvankasvu olisi liiallista. Mutta se tuo taas esiin muita negatiivisia vaikutuksia, joten ei hyvä sekään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 21:30

Eiköhän se ole niitä hormoonihommia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.09.2009 - 21:42

Tai sitten he ovat niitä "hyviä jätkiä". Ja eihän se parta pahoille kasva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 22:17

Ennen isot pojat sanoivat että viisaalta naiselta ei puutu muuta kuin parta.
Heidän toiveensa on toteutumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 22:28

ne on ne hormonit ja liika testosteronia.

Lähteet:
omaa kokemusta omaava

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 22:49

parrakkaat naiset ovat oikeati miehiä naisen vartalossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 23:22

kun hormonituotanto vähenee vaihdevuosien jälkeen, jonkinlaista karvankasvua esiintyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 08:51

Hormonaalista se on. (Muistakaa tasa-arvo kun tästäkin kirjoitatte!!)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 11:58

Hormooneista se johtuu,vaihdevuosien jäkeen monille käy varmaan näin. Toivon kuitenkin että ei kävis itselleni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.09.2009 - 14:31

Hormonien takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 03:03

Hormoonit vaikuttavat parran kasvuun, sekä ainakin DDR:ssä testosteronin vaikutukset näkyivät erityisesti naisten uintijoukkueessa. Kun media kommentoi naisten matalia ääniä, vastasi valmentaja: "Tulimme tänne uimaan, emme laulamaan!" Neuvostoliittolaisella hiihtäjällä Kalina Kulakovalla oli myös parta ja möreä ääni.