jokos on napsun väki poistanut hehkulamput käytöstä ?

meillä on jo kauan ollut säästölamput...

Avainsanat: säästölamput hehkulamput

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2009 - 18:45

Päinvastoin, olen ostanut hehkulamppuja varastoon!
Meillä on nimittäin jokaisessa huoneessa valonsäätimet ja niitäkin erilaisia, lisäksi on pienempiä siirrettäviä säätimiä pöytä- ja jalkalampuille ja muille vastaaville.
Jotta voisi käyttää "energiansäästölamppuja" valonsäädön/himmentämisen yhteydessä niin niiden lamppujen tulee olla nimenomaan valonsäätöön sopivia. Toistaiseksi ei ole saatavilla läheskään kaiken mallisia ja näköisiä säädettäväksi soveltuvia energiansäästölamppuja.

Muutamaan valaisimeen, joita ohjataan tavallisilla kytkimillä, olen kyllä vaihtanut jo aikoja sitten energiansäästölamput.

Lisätty: 02.09.2009 - 20:58

Sen verran lisään vielä, että tarkoitukseni ei ollut kehuskella noilla valonsäätimillä. Olen vain ollut k.o. alalla ja voihan asian nähdä niinkin, että valonsäätimet säästävät energiaa hehkulamppuja käytettäessä aivan kuin olisi käytössä energiansäästölamput.

Kysyjän kommentti

olen samaa mieltä...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2009 - 17:21

Suurimman osan jo kauan sitten.
Säätimien perässä on vielä hehkulamput.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 17:27

osittain ollaan, osittain palaa vielä vanhaa hehkulamppuvarastoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.09.2009 - 18:05

En ole vielä siirtynyt näihin energiansäästölamppuihin, vai mitä ne nyt nimeltään on. Käytän vanhoja niin kauan, kuin niitä kaupoista saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 18:07

ei kaikkia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 18:18

Minä olen päinvastoin hamstrannut niitä, meillä on useita valaisimia joihin tulee noita kynttilälamppuja, ovat tyylikkäämmän näköiset niissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 18:44

Osa lampuista on vaihdettu jo, toiset seuraa perässä kunhan palavat ensin loppuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 18:58

Kyökki taitaa tällä hetkellä ainoo, jonka katos kuikuilee hehkulamppu, pikkuhiljaa vaihdettu lamppuja nuihin energiaa säästäviin, ovat vaan niin ...piipp... kalliita, himmentimet tuos ruokailupöydän päällä...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.09.2009 - 19:18

Vaihdan sitten kun ei enää saa hehkulamppuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.09.2009 - 19:36

Ei nyt aivan kaikki ole poistuneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 19:39

Pikkuhiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 20:04

Eihän niitä poisteta ja tehdä jätettä ennen kuin on pakko.
Nyky varastolla kestävät ainakin vuoteen 2011.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 20:27

Täälläpäin Suomea ei ole vielä tarpeeksi erilaisia säästölamppuja ja hinnat ovat aivan kohtuuttoman korkeat vielä.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 21:27

Hikkupiljaa,keittiössä roikkumassa haarallinen häkkyrä,jossa jotain kynttilämallisia,mutta en tiedä onko ne ns.sallittuja tai kiellettyjä lamppuja,kylppärissä,keittiön työvalot ja pikkueteisessä energylamput.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 21:27

Meillä on vielä molempia lamppuja..käytössä..mutta pikkuhiljaa vaihtuvat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 21:57

Energialamppuja olen ostanut lähinnä mökille. Kaupunkikortteerissa on myös sellaisia kuuppia, mihin energialamput ei vaan yksinkertaisesti mahdu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 13:46

Ei,vielä hehkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 13:41

Meillä on aika paljon kohdevalaisimia joihin käy kynttilälamput. Eli tavallisia on käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2009 - 03:35

En ole. Tutkimuksissa on todettu, että energialampuissa on elohopeaa ja vihreät vaativat kohta niiden kieltämistä. Hehkulamput vaihdetaan siis kiireesti takaisin, kunhan ne ensin on kaikilla. Etuina on näin eduskunnan työllistävä vaikutus, työttömyyden vaikeina aikoina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 22:21

Hehkulamppujen-poistuminen

Valotehokkuudeltaan huonojen lamppujen markkinoille saattaminen kielletään alla olevan aikataulun mukaisesti:

* syyskuu 2009 kaikki mattapintaiset hehkulamput poistuvat
* syyskuu 2009 kirkkaat 100 W ja sitä suurempitehoiset hehkulamput poistuvat
* syyskuu 2010 kirkkaat 75 W hehkulamput poistuvat
* syyskuu 2011 kirkkaat 60 W hehkulamput poistuvat
* syyskuu 2012 loputkin hehkulamput poistuvat (pois lukien merkkivalot)

Vuosina 2013 ja 2016 vaatimuksia voidaan tiukentaa energiansäästölampuille ja ledeille. Laitelamput (jääkaappi-, uunilamppu yms.), kohdelamput ja värilliset lamput jäävät edelleen markkinoille.

Lähteet:
www.lampputieto.fi/hehkulamp...istuminen/