punasen kärpässienen sanotaan olevan vaarattomampi kuin valakosen, mut en silti tekis siitä piirakkaa :D mielipiteitä??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2009 - 09:58

Mykyllinen mikä myrkyllinen, enemmän tai vähemmän. En maistaisi kärpässienipiirakkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.09.2009 - 09:59

Onneksi olen huono piirakanpaistaja joten ei vihamiehillä ole syytä huoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 10:01

en tekis mistään kärpäsienestä mitään syötävää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 10:46

jos haluat päästä kärpäsistä eroon, pilko kärpässieni esim. syvälle lautaselle, kaada maitoa päälle niin että peittyvät palaset, kärpäset menevät herkkuaterialle ja kuolevat samantien. olen kokeillut mökillä terassilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 10:55

myrkyllinen se silti on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 13:00

Kärpässienet ovat myrkyllisiä, sekä punainen että valkoinen. Eivät ole ruokasieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 13:14

En tekisi kärpässienipiirakkaa minäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.09.2009 - 14:00

en miekään tekisi, kummastakaan piirakkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 14:10

Tekisin kaksi kaunista ja suurta piirakkaa ja söisin joka murusen,jos olisin sinä.
Jompi kumpi tehoaa lamauttavasti,kumpi?

Lähteet:
napsun koekeittiö anonyymi-asialla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 14:33

Kaikki muut kärpässienet ovat myrkyllisiä paitsi renkaaton kärpässieni. Itse olen sitä joskus laittanut muitten sekasienien joukkoon. Se pitää varmasti tunnistaa ennen ruuaksi valmistamista, sillä se muistuttaa hieman vanhaa valkoista kärpässientä. Jätä siis kaikki tuntemattomat sienet poimimatta.
Kuva: renkaaton kärpässieni.
www.kotihiiri.com/polku/kuva...G_5500.JPG

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.09.2009 - 15:57

Jotkut kuulemma syövät punaista kärpässientä huumaavassa tarkoituksessa, mutta en tekisi siitä minkäänlaista ruokaa, vaikka nätti sieni onkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 19:50

Lopputulos on kuitenkin usein sama + (ja tuo ei ole plus-merkki).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 21:14

Kyllä saa olla kärpäs-sienet metsässä..Ei ole niihin tarvatta kerää..sairuden pelossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 22:28

Sempä puoleen mie pitäydyn kanttarelleissa ja sieni mettälle en mee ku en sieniä tunne...paitsi punasen kärpässienen ja kanttarellin. Empä kyl söis toisen tekemää sieni piirakkaa tai muutakaa jos ei tekijä pysty sanoo 110 % varmuudel mitä sientä on käyttäny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2009 - 13:38

Myrkylliset ovat aina vaarallisia