Mitä tarkoittaa temperamenttinen?

...

Avainsanat: ????????????????????????????

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.07.2008 - 14:26

Temperamenttinen on tulisieluinen räiskähtelevä luonne.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.07.2008 - 16:15

Tämän löysin Googlen sivuilta/pienehkö sivistyssanakirja: temperamentti
[tempperamentti t. temperamentti] kiivas t. persoonallinen luonne; luonne; luonnetyyppi
¶ Antiikin temperamentti- eli luonneopissa, jonka kehittivät Hippokrates ja Galenos,
ihmiset jaettiin neljään luonnetyyppiin, joiden uskottiin johtuvan eri nesteiden
hallitsevuudesta ruumiissa sangviininen ("verevä"), flegmaattinen ("limainen"),
koleerinen ("sapekas") ja melankolinen ("mustan sapen hallitsema"). Myöhempinä
aikoina ovat monet olleet sitä mieltä, että luonnetyyppijako sinänsä voi olla hyödyllinen
itsetuntemuksen ja ihmistuntemuksen väline. Temperamentti-sanan p-konsonantin
kahdentumisesta ks. Yksi vai kaksi konsonanttia?

Lähteet:
Google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2008 - 12:11

Tempperamenttinen ihminen on tulisieluinen henkilö,joka ei pysty hillitsemään itseään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2008 - 17:36

Kyllä tempperamenttinen ihminen pystyy hillitsemään tseään, minullas on niitä päri ja kivoja ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.09.2008 - 15:31

tempperamenttinen ei pysty hallitsemaan itseään!?!? ja vastaana nysverö? kuulostaa että tempperamenttinen on mielipuoli ja rikkoo lakia päivittäin. heheheheh funny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 18:03

Temperamentti
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Temperamentilla tarkoitetaan ihmiselle tyypillistä yksilöllistä reagoimis- tai käyttäytymistyyliä, joka erottaa hänet muista. Se perustuu yksilön biologiseen ja geneettiseen rakenteeseen. Jokaisella ihmisellä temperamentti on yksilöllinen ja synnynnäinen.[1]

Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta. Vasta kasvatus ja ympäristö muokkaavat synnynnäisestä temperamentista persoonallisuuden. Synnynnäinen temperamentti näkyy aina ihmisen tavoissa, mutta kasvun ja kehityksen kautta hänestä voi tulla esiin aivan uusia piirteitä ja hän oppii hallitsemaan temperamenttiaan.

Temperamentti on siis osa ihmisen luonnetta ja persoonallisuutta, joten näitä käsitteitä ei pidä sotkea toisiinsa.

Temperamentin tutkimus on nykyisin hyvin laajaa, silti tutkijat ovat yhä erimielisiä siitä, miten temperamentti kuuluisi määritellä ja mitata. Alexander Thomas ja Stella Chess ovat kehittäneet jo pitkään vallalla olleen teorian. He korostavat temperamentissa käyttäytymisen tyyliin liittyviä piirteitä, kuten aktiivisuutta, sopeutumista ja joustavuutta.

Temperamenttityypit jaetaan kolmeen luokkaan: helppoihin, haastaviin ja hitaasti lämpeneviin. Mikään niistä ei ole toistaan parempi tai huonompi ja siksi niiden tiedostaminen voi auttaa aikuista ymmärtämään ja kunnioittamaan kunkin lapsen yksilöllisiä tarpeita.[2]

Jopa 60 prosenttia joistain temperamenttipiirteistä on voitu osoittaa periytyviksi.lähde?

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Temperamentti