Olen laktoosi intorelantikko ja olen huolestunut laktoosin puutteestani ,millä voin korvata laktoosin ruoka valiossani?

Avainsanat: ruoka laktoosi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 18:40

Maitohappobakteerivalmisteiden säännöllinen nauttiminen voi lisätä laktoosi-intoleransissa laktoosia sisältävien ruokien sietoa.
tuollapas ohjeita:
www.nic.fi/~sataa/oppaat/Ruo...ysopas.htm

Maidottoman ruokavalion koostaminen ei ole ollenkaan hankalaa. Tarjolla on runsaasti kasviperäisiä maitoja, juustoja, jäätelöitä ja jogurtteja, joita käytetään kuten vastaavia lehmänmaitotuotteita

Lisätty: 01.09.2009 - 18:47

Hyviä kalsiuminlähteitä löytyy myös kasvikunnasta.
Niitä ovat muun muassa palkokasvit, vihreät vihannekset, pähkinät
ja siemenet sekä kuivatut hedelmät. Joihinkin elintarvikkeisiin, esimerkiksi eräisiin
mehuihin ja kasvimaitoihin on lisätty kalsiumia jolloin niissä yleensä on yhtä paljon kalsiumia kuin lehmänmaidossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 18:43

Mihin sinä sitten sitä laktoosia tarvitset jos olet allerginen sille?? Syöt laktoosittomia maitotaloustuotteita ja saat tarvitsemasi ravintoaineet kuten esim. D-vitamiini, kalcium...jne. En ehkä ymmärtänyt jotakin mitä oikein kysymykselläsi hait...sorry.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 18:51

itselläni on noita kaalsiumtabletteja ja voin syödä juustoja , munia ja hylätuotteita , jotta kalsiummin tarpeeni tulee kyllä päivän mittaan tyydytettyä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 18:52

Googelsin ja ainakin soija tuntuu olevan ok ainesosa. Saisitkohan parempaa tietoa terkkarista tai joltain ravintoterapeutilta. Tsemppiä!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 18:54

Laktoosin sieto on hyvin yksilöllistä. Ettet turhaan rajoittaisi ruokavaliotasi, kuuntele omaa elimistöäsi ja tarkkaile, minkä verran kestät laktoosia.

Vain maito sisältää luonnostaan laktoosia. Laktoosia on myös elintarvikkeissa, joihin on käytetty maitoa tai maitovalmisteita. Poikkeuksena ovat kovat, kypsytetyt juustot, joissa ei ole laktoosia.

Kaupoissa on laaja valikoima vähälaktoosisia ja laktoosittomia elintarvikkeita. Valitse niitä ruokavalioosi. Tutki pakkausten päällysmerkintöjä ja kysy lisätietoja kaupasta.

Näin voit vähentää oireitasi

Nauti maito tai maitovalmiste kiinteän ruoan kanssa. Se hidastaa laktoosin kulkeutumista mahalaukusta suolistoon, jolloin laktaasientsyymillä on enemmän aikaa pilkkoa laktoosia.

Kokeile hapanmaitotuotteita. Niissä on vähemmän laktoosia kuin maidossa. Kokeile maitoja, joissa laktoosi on jo valmiiksi hajotettu. Käytä tarvittaessa laktoositonta maitojuomaa ja muita laktoosittomia maitovalmisteita, mm. jogurtti. Syö kovia juustoja. Niissä ei ole laktoosia, joten ne sopivat vaikeastakin laktoosi-intoleranssista kärsiville.

Maitoa sisältävät margariinit, voi ja voi-kasviöljyseos sopivat useimmille laktoosi-intoleranteille. Laktoosin voi hajottaa maidosta apteekista saatavilla entsyymivalmisteilla.

Lähteet:
www.tohtori.fi/?page=2403132...id=4283687

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 18:59

Ihminen ei tarvitse maitosokeria, etkä näin ollen tarvitse laktoosia ruokavaliossasi. Se kuka tämä on sinulla todennut... lääkäri varmaankin testien tuloksissa, voi kertoa/onko kertonut, miten laktoosi-intoleranssin kanssa eletään, sehän ei ole sairaus sinällään...?

Lisätty: 01.09.2009 - 21:17

Sama imeytimishäiriö myös mulla jo toistakymmentä vuotta sitten todettu, mut juon silti sinistä maitoo lasillisen päivässä, mut ne oireet eri ihmisillä on niin erilaisia; toisille sopii joku ja sama ei sit taas toisille...

Lähteet:
Lisää tietoa: www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00038

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.09.2009 - 20:28

Minulla sama tauti. Luomumaito ja -kerma sopivat erittäin hyvin, ei mitkään Hylat eikä laktoosittomista maitojuomista en tykkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 22:27

Ei ihminen tarvitse laktoosia, siis maitosokeria. Tarkoitat varmaankin kalsiumia, jota saa maidosta. Kalsiumin lähteitä on monia. Kalsium on tärkeä luuston ja sidekudosten kunnolle. Kalsium yhdessä D-vitamiinin kanssa vahvistaa luustoa ja hidastaa luiden haurastumista. Kirjoita googleen hakusana kalsium, niin löydät paljon hyödyllistä tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 23:22

Purkista kalsiumia ja D-vitamiinia tai yhdistelmää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.09.2009 - 00:08

Hylatuotteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 09:13

Samma här, mutta ei ihminen tarvitse välttämättä laktoosia. Maitotuotteitahan voi kyllä nauttia eli laktoosittomia. Lääkäri on sanonut että päivittäinen kalsiumin tarve on todella pieni eli jos syö kaksi viipaletta juustoa päivässä sekin riittää. Siihen vielä jotain muuta lisäksi niin asia on hoidossa.
Mutta erinäisillä kaupallisilla tahoilla on intressissä paisutella juttuja kun haluavat saada joitain tuotetitaan myydyksi, sen olen havainnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2009 - 11:41

Minulla on myös tämä sama kyseinen vaiva,ja ollut jo pitkään. Maitotuotteita voi nauttia kun ostaa laktoosittomia tai hyla tuotteita. minulla on kalkkitapletit lisänä ja kalkinsaantia turvaamassa. Nykyisin on jo paljon tuotteita mitkä eivät sisällä laktoosia. Minulla on niin jos syön tuotteita missä on tavallista maitoa niin maha menee aivan kuralle ja on kipeä sekä turvonnut. Joskus on hankalaa jossain juhlissa kun ei tiedä sisältääkö jotku ruuat tai kakun kerma laktoosia. Sit se tulee kyllä maha vaivana minulle. sienet ovat myös sellaisia niissä on jotain maitopohjaisia aine osia. Niistä saan myös mahani tosi kipeäksi.Kerma jäätelöä voin kyllä vähän syödä. On sanottu että kermaa laktoosi vaivainen voi syödä mutta, ei kasvirasva jäätelöä siitä ainakin minä olen saanut mahani tosi kipeäksi.Yleensä pyrin ostamaan laktoosittomia maitotuotteita. Lakttoositon maitojuoma on hyvä mutta kallis. Sitä lapseni juovat koska heillä on tämä sama kyseinen vaiva kuin minulla. Siis kaikki perheeni sairastavat tätä vaivaa. Tämä on hyvin yleistä nykyään.