Mistä sairauksista et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka ne vaivaisivat sinua joka viikko ja koko elämäsi ajan? Lääkärisi ei

voi kirjoittaa siitä työkyvyttömyyslausuntoa vaikka sairaus haittaisi viikottaista työssäoloasi sairauspäivien muodossa.

Lisätty: 01.09.2009 - 03:25

Minulla ei ole mitään erikoista. Ajattelin vain kysyä muuten millainen tietämys tai kokemus muilla on työkyvyttömyyseläkkeistä. Aiheesta on kirjoiteltu paljon lehdissä ja puhuttu tv:ssä. Ehdot ovat kiristyneet rajusti.

Lisätty: 01.09.2009 - 03:26

Selkä varmaankin on yksi ja sitä on helppo aina myös valittaa lääkärille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 20:41

Minä kuulun siihen onnekkaitten (pieneen ?) ryhmään, joka on päässyt terveenä eläkkeelle. Jostain syystä sairaudet ovat minut toistaiseksi kiertäneet kaukaa, ja saan nauttia terveenä eläkepäivistäni. Osaan olla siitä myös kiitollinen, ja käytän aikaani sellaisten auttamiseen, joilla asiat eivät ole yhtä hyvin.
Luulisin, että lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä riippuu myös siitä työstä, mitä ihminen on tekemässä. Omassa ammatissani olisi mielenterveyden ongelmat olleet melko nopea tie työkyvyttömyyseläkkeelle. Sen sijaan selkäsairaudet eivät ilmeisesti olisi johtaneet muuhun kuin kipulääkkeiden määräämiseen. Näkövamma olisi saattanut olla perusteena, kuulovammakin, mutta ei sekään kaikissa ammateissa ole työkyvyttömyyden peruste.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 03:04

Niitä on nykyään..niin paljon,,tosi vaikea sanoa..ja hankala päästä eläkkeelle..Mikä sinua vaivaa???

Lisätty: 01.09.2009 - 03:07

Selkä on yksi tosi paha vaiva..usein tulee hylkäys..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 04:42

kysyppä römpäisen veikolta ,hänellä pitäisi olla asiasta paljon tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 06:17

kevennys ....lorvikatari. (= on minulla , joskus ) .. no ei vaiskaan ...oiskos mielenterveys....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.09.2009 - 07:02

Selästäni en päässyt. Kohta menen reumalääkärille, eikä sitä tiedä mitä hän on mieltä, vaikka sanoisi että akka on raakki ettei siitä ole hyötyä veronmaksajaksi. Mutta vakuutusyhtiöt ovat kuitenkin eri mieltä hänen kanssaan. Ja minä eri mieltä kuin vakuutusyhtiöt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 08:48

Selkä ja olkapään väljyys, kun se naksaa ja vihloo. Selkä on joka aamu nii-in kipeä etten meinaa päästä sängystä ylös. Päivällä vertyy ja on silti niin jäykkä että kolottaa koko ajan. Taitaa kehittää kulumaa. Hierojalle en mene, kallista. Ja lähetettä on turha vinkua lääkäriltä.

Eräs aamu oli kamala: Selässä oli kiertymä, painoi vatsaa ja oksensin kivusta. Lääkäriin en mennyt (koska ne ei osaa korjata noita vaivoja) vaan pyysin ystävääni kiskaisemaan selän tietyssä asennossa paikalleen. Pian pahin kipu hellitti, hermo pääsi pinteestä, ja työt jatkuivat normaalisti.

En edes yritä päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, koska se on mahdotonta. Olisi ihan hyvä että lääkärit kirjottaisivat edes kuntoutuslapun, mutta meillä sekin on aivan mahdotonta. Korkeintaan yksityiseltä sen voisi saada. Itsehoito paras hoito. Ukkokaan ei jaksaisi hieroa minun selkää, en viitti nykyään edes pyytää, kiukkuan vain joka aamu, jos koskee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 10:40

jalaanpäällystätauti elikkä lorvikatarri.
no vakavasti puhuen , masennuksen takia , selän takia ja varmaan niitä on monia muitakin sairauksia,
ei ole tarvinnut vielä perehtyä eläkeasioihin, sitten aikanaan sen luulisi lankeavan kuin Manulle illallinen, jos niin pitkälle sattuu elämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 10:45

Mulla selkä / rintarangan rappeuma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 13:08

On se ihmeellistä, että työttömyyseläkkeelle pääsystäsi päättä ihmiset, jotka eivät ole edes nähneet sinua. Ihan sen paperille sepostetun tarinan perusteella.
Itse hain määräaikaista eläkettä 2:ksi vuodeksi, jonka aikana olisin kuntouttanut itseäni. Kirjoitin vielä heille, että en vetoa mihinkään mielentilaan tai masennukseen, sillä sellaista minulla ei ollut, enkä sellaisen asian takia hakenut määräaikaista eläkettä.
Kuntien eläkevakuutus soitti ja kehoitti jäämään kokonaan eläkkeelle. Mietin muutaman pv:n ja jäin sitten eläkkeelle. Olen kyllä koko ajan työelämässäkin. Minusta ei ole laakereilla lepääjäksi.

18v sitten sektiolla synnytin tyttäreni ja siinä samassa sain selkäytimen vaurion, eli ydin kapeni 2mm, joka takia sitten lemppasen välillä kyynärsauvoilla. Kipujakin kyllä on joskus todella pahoja.

Itse olen sitä mieltä, että paljolti vedotaan mielenterveyteen, jotta eläke saataisiin läpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 15:07

Lorvikatarri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.09.2009 - 16:12

Paha sanoa, kun ei ole mitään vaivoja. Siksi tässä pitääkin kituuttaa ilman eläkkeitä.