Tuletko matkapahoinvoivaksi laivassa tai bussissa ?

Avainsanat: matkapahoinvointi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 11:34

Meripahoinvointia ei voi ennakoida,tulee pitkään seilaileille yhtä äkkiä kuin maakravuille,ykskaksyllättäen.Aava matka Turusta Tukholmaan reitillä kovin lyhyt,mutta Hel-Sto onkin jo koko yö keikkumista,jos sille päälle tulee.Riippuu talvista ja tuulista,viime vuosina ollut tuulista,mutta jäätilanne heikko eli keinuttaa saattaa taikka sitten ei.
Mulla oli vuosia sitten kauhea kokemus Hel-Puolaan Potsdam tai jokin satama,oli lokakuu ja laivassa vakaajat puuttui jokapuolelta eli se keikkui kaikkiin suuntiin.Matka kesti 2yötä ja kaikki mahdollinen tuli ulos,kapteeni antoi suppoja,kun pelkäsi meidän pienten suomalaisten kuolevan,mutta helv.loppui ja päivän kävimme Sopotissa söpöttämässä,pakko oli tulla samalla konstilla takasin eli laivalla,siihen aikaan ei ollut lentoreittiä,olisin tullut lentäen.
Paluu hiukan helpompi,pystyin jo syömään...jokainen meistä laihtui muutaman kilon,oli rankka kuuri.Kaksi viikkoa ruljanssin jälkeen keikkui rajusti,kun menin pieneen tilaan esim.wc.Ikimuistoinen huvimatka,passi mukaan Puolukkaan!

Senjälkeen en ole kokenut merisairautta,vaikka keikkuminen ei ole kenestäkään miellyttävää,olen ollut paljon pienveneillä ja kovaa keikkumista ollut,mutta huono olo kaukana,onneksi.
Ohoh,tulipas runoiltua,mutta totta joka sana!

Kysyjän kommentti

Tulin itsekin huonovointiseksi, ainakin melkein, luettuani kuvauksesi matkapahoinvoinnistasi. Siis pelkä ajatuskin voi tehdä jo sairaaksi !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2009 - 21:42

en missään:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 21:43

En ole yrjöä huudellut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 21:44

en laivassa, mutta varmasti autossa ja bussissa tulee epämiellyttävä olotila jos ajoneuvo menee pehmeästi/lennokkaasti ylä ja alamäkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 21:46

olin kerran ruotsinlautalla niin merisairas, oli kova myräkkäkin jotta naama vihreenä makoilin hytissä, tytöt kävivät tiuhaan tahtiin kertomassa kuinka hauskaa heillä oli.. sairastuin jo paljon enen maarianhaminaa, ja sitä jatkui vielä takaisin tullessakin, mutta maarianhaminan jälkeen alkoi vatsasta tuntua normaalilat ja sit olimmekin turunsatamassa ja minun hauskan pito risteily meni hytissä maatessa ja kuunnellessa kavereidin hauskanpidosta ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2009 - 21:50

En ole tullut. Kerran oli kyllä sellaiset lemut laivalla kun viemärit olivat tulleet yli äyräittensä, mutta ei se hajukaan aiheuttanut pahoinvointia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 22:21

Tulen hyvin herkästi matkapahoinvoivaksi niin laivassa kuin bussissakin. Monesti myöskin henkilöautossa, jollen ole itse ratissa. Varsinkin jos olen juonut kahvia ennen matkalle lähtöä voin vielä herkemmin pahoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 22:29

Lapsena oksensin linja-autossa,en enää voi huonosti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 22:51

eipä ole matkapahoinvointia tullut ainakaan toistaiseksi missään pelissä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 22:56

Sellaista ei ole vielä sattunt minun kohdalla..Vaikka olen ollut aika kovissa meren mylläköissä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 23:17

Lapsena tulin pahoinvoivaksi sekä laivassa,että bussissa ja jopa joskus henkilöautossakin.Tuo on onneksi jäänyt vuosien varrella pois :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 23:26

En tule sillä totuin varmaan laivan keinumiseen jo ennen syntymää kun vanhemmat olivat rahtilaivassa töissä. Olen myöhemminkin ollut isän kanssa pitkillä laivareissuilla ja ihan hyvin ovat menneet. Helsinki-Stockholm välillä harvoin isot laivat edes keinuvat normaalia henkilöautoa enempää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 23:34

Luulin, että en tule, mutta se osoittautui vääräksi luuloksi, kun olin ensi kertaa atlantilla laivassa.
Makasin ja oksensin, vaikka mitään ei ollut tullut pariin tuntiin. Oli aika kurja olo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.09.2009 - 00:49

en tule, ellei ole edellisenä iltana nauttinut paljon erilaisia juomia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 01:30

Kerran oli tulossa kovassa syysmyrskyssä laivalla Tallinasta Helsinkiin. Lasit ja lautaset eivät pysyneet enää pöydillä ja joitain pöytiäkin kaatui myrskyssä. Mutta minuun se ei vaikuttanut mitenkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 02:10

Pikkulikkana voin pahoin linja sekä henkilöautoissa,nykyään en missään.Mikäli vaan ilmastointi pelaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 03:33

En.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 08:56

en.. bussissa tulen jos luen jotain

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.09.2009 - 15:44

Penskana voin huonosti kaikissa kulkuneuvoissa, junaa lukuun ottamatta. Mutta ne jäivät onneksi pois joskus 15-16 vuotiaana. Sen jälkeen ei ole ollut pahoinvointia edes laivassa, vaikka keinunut on kovastikin pariin otteeseen.