Mitä tapahtui talvella Talikkalan markkinoilla ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.09.2009 - 13:17

Heili pisti jonkun pään sekaisin.... lieneekö selvinnyt asiasta vieläkään.

Kysyjän kommentti

Näinhän onnettomasti siellä kävi, mutta olipa melko pitkät markkinamatkat Talikkalan ja Tampereen välillä. Mitä mahtoivatkaan ostaa/myydä ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2009 - 19:07

Talvella Talikkalan markkinoilla ja kesällä Tampereella,heilini soitteli saksan polkkaa sydämmeni kanteleela.Oikeasti en tiedä missä on Talikkala,enkä tiedä mitä siellä tapahtui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 19:10

Talvella Talikkalan markkinoilla ja kesällä Tampereella heilini soitteli saksanpolkkaa elämäni kanteleella

Monet tietävät, että Viipurissa on Talikkala-niminen kaupunginosa. Monet luulevat, että tällä Talikkalalla ja tällä laululla olisi muutakin yhteistä kuin nimi. Erhetys, sanon minä, erhetys suuri. Tässä laulussa tarkoitetaan Talikkalan kylää Antrean pitäjässä. Tämä Talikkala oli kuuluisa talvimarkkinoistaan, joihin tekstissä viitataan

muistaakseni samassa laulussa puhuttiin somasti hali-halusta eikä ollut tietoakaan hali-pulasta jota niin moni nykyään kuulemma potee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 19:20

Sen @kaspponen@ luiskahti
KARPPONEN

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 19:53

siellä tehtiin tiuhaan tahtiin ostoksia , kun oli kerran markkinat ja isoissa markkina paikoissa tulee tietty ukkoloille sana harkkaakin ja pientä painiakin siellä oli varmaankin nähtävänä...tämä oma luulo vain...ei kokemus ei näkemys...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 20:22

Viipurissa ooli Papulan kaupunginosa, siellä oli ravirata ja hautasmaa virekkäin.
Lauantaisin oli molemmilla toreilla toimintaa ja aidatulta pihalta kuului ämyreistä;
"Lähtö hyväksytty" samalla kun toisella puolella laskivat arkkua hautaan.
Olisko ollut lähellä Talikkalaa? Kuva torilta; www.katjab.com/028iso.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2009 - 20:59

Isäntämiehet lymysivät torinkulmalla Saimaat hampaissa ja pottu kiersi kourasta kouraan.
Muorit juorusivat leuat väpättäen kylän juoruja niin että huivin solmuja piti jatkuvasti kiristää. Kun kuulumiset oli vaihtettu, isännät ostivat säkillisen kauroja hevosille ja emännät Viipurinrinkelit ja mukuloille nekkuja suun makeuttajaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 22:25

Antrea oli Etelä-Karjalassa sijainnut Suomen kunta. Se kuului Neuvostoliitolle 1944 luovutettuun alueeseen. Antrean kunta rajoittui luoteessa Jääskeen, lounaassa Viipurin maalaiskuntaan, etelässä Heinjokeen ja Äyräpäähän, idässä Vuoksenrantaan sekä koillisessa ja pohjoisessa Kirvuun.
Nykyisin entisen Antrean kunnan alue kuuluu Leningradin alueen Viipurin piiriin. Antrean kirkonkylän paikalla on kaupunki, jonka nimi on ollut venäjäksi vuodesta 1948 lähtien Kamennogorsk. Entinen Antrean kunta sijaitsee samannimisen, vuonna 2006 perustetun kaupunkihallintoalueen alueella. Antrean kunnassa sijaitsi kylä nimeltä Talikkala. Tällä vietettiin siis talvisaikaan markkinoita. Markkinoille kokoontuivat myös lähikylien asukkaat. Myös muita suomalaisia näillä markkinoilla joskus myös vieraili mm. savolaisia. Ida tuossa edellä jo kertoikin siitä mitä markkinoilla tapahtui. Sodan jälkeen vuonna 1944 väestö kuitenkin evakuoitiin uudelleen ja alue luovutettiin uudelleen Neuvostoliitolle. Antrealaiset sijoitettiin pääasiassa Hämeenlinnaan, Vanajaan, Janakkalaan, Hausjärvelle, Lopelle ja Riihimäelle. Virallisesti Antrean kunta lakkautettiin vuonna 1948. Samana vuonna Neuvostoliitto venäläisti Leningradin alueeseen liitetyn alueen nimistön ja niinpä Antrean kaupungistakin tuli venäjäksi Kamennogorsk.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 10:40

Heilini soitti saksanpolkkaa elämäni ja niin edeelleen.