Mistä tulee sanonta"siinä pysyy kun paska Junttilan tuvan seinällä"?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.08.2009 - 16:11

Ikävä tuottaa pettymys ja palauttaa napsulaiset maan pinnalle, arkeen:
Tuo sanonta on nimittäin peräisin 1700-luvulta. Junttilan talo sijaitsi itäisessä Hämeessä, Tarkkolan kylässä. Tuohon aikaan sana "paska" ei suinkaan tarkoittanut ulostetta tai likaa, vaan talon seinään kiinnitettävää naulaa (tai joskus koukkua), johon ripustettiin kuivumaan sankareita (sankareet olivat eräänlaisia kalastuksen sivutuotteita - kalannahkoja nykyisen tulkinnan mukaan). Oli mm. tapana sanoa "tarttua paskaan", kun tarkoitettiin että joku puhui asiaa - esimerkiksi "no nytpä tartuit paskaan". Joka tapauksessa kyseessä oleva sanonta tuli siitä, että Junttilan talon seinään oli paskat lyöty kiinni niin tiukkaan, että niitä ei tahtonut millän saada irti, kun talon seinää kerran korjattiin.

Kysyjän kommentti

Näin se varmaan on!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2009 - 15:59

Olen joskus kuullut selityksen Junttilan tilan rengistä, jonka tuli lapioida paskaa tunkiolla, joka oli jäätynyt yöllä. Renki päätti helpottaa hommaa dynamiitilla. Sen jälkeen lanta olikin hyvin levällään, ei edes seinistä lähtenyt enää irti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 15:59

mitenhä se läjä on sinne kiinnitetty, luulis olevan sen verran liukasta ainetta et ainakin valuu ... mutta en ole tuolaista sanontaa kuulutkaan ennen .. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 16:00

Onko ollut jonkun maatalon seinä niin lehmän paskassa että ei lähteny pesemälläkään??

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2009 - 16:00

En osaa sanoa, mutta tiukassa tuntuu olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 16:07

Kyllä andek oli oikeassa se paskakuori oli niin jäässä että teki rautakangi reiän siihen ja tynamiittiä perään paska lensi niin että tarttui seinä lautoihin ja tämä tarina on tosi.

Lisätty: 31.08.2009 - 16:09

Se oli papan papan isäni veljen poja isä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 16:28

Hyviä selityksiä asialle, 70-talet oli rakennuksen peruskuopan kaivu käynnissä. Täytyi ajaa muutama tuhat mottia savea läjitysalueelle. Eräästä maansiirtoautosta katkesi vetoakseli montusta noustessa ja tie oli tukossa.
Kyselin keskeytyksen syytä ja totesin että siinä istuu kuin paska junttilan tuvan seinässä. Kuorma-autoilija hiilesty vallan kauhiast ja auton ovessa luki Junttila.
Täytyi kauhiast pyydellä anteeksi sopimattomia puheita ja soittaa miehelle Scanialta vetoakselin tuojat jotta homma pääsi jatkumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 16:43

Paskan kylä on Pohjois-Norjassa Altassa. Olen käynyt siellä. Siellä sijaitsee liuskekivilouhimo, jonka kivistä on rakennettu useita 50-luvun talojen sokkelikivityksiä. Tuleekohan louhimon nimi suomalaisesta paska-sanasta, sillä kivi menee *paskaksi' eli hajoaa, kun sitä hakataan. Vai onkohan tyävälineenä ollut reiän tekevä naula, sama kuin tuolla Junttilassa, kova naula, jolla kivet on hakattu irti toisistaan. Onhan myös työväline 'nahkapaska' eräänlainen reiäntekijä, eli alunperin on ollut myös varmaankin naula, jolla nahkaan on saatiin reikiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.09.2009 - 00:58

No eipä tietoa mistä mutta tarkoittaahan että kovaa j'mähtänyt kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.09.2009 - 10:08

Tarkoittaa että kiinni on ja pysyy, mutta mistä sanonta lähtöisin, niin arvelisin jonkun lapsen sotkeneen seinän sillä tuotoksella ja jämähtäneen siihen kiinni kuivuessaan. Eikä pesemälläkään lähde.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2009 - 10:54

Kun laittaa jonkun kiini kovasti vaikka liimalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2010 - 18:31

Vastaus on
Elimäellä on iso vanha Junttilan talo,
Sisällissodan aikoihin, punaiset heittivät paskaa talvella junttilantuvan seinään, ja se pysyi siellä koko
talven, (Perimätieto ehkä Elsa Perämäk,i Elimäki).

Lähteet:
Kansanperinne Kuulopuheet