Minkälainen kana oli"Ellulla?Oliko se tosiaan joskus kännissä??

..oli kännissä kuin ellun kana??Söikö se käynyttä viljaa tms?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 31.08.2009 - 13:26

kai se kana vähän oli khännisshä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2009 - 20:48

Jotkut hullut ikävä kyllä juottavat eläimiä känniin!Eläinrääkkäystä sanon minä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 20:53

Ellun kana (Callina bohemiae)

On huoleton eläjä, joka kuuluu kantturakoipisten heimoon. Ei muni eikä kotkota. Suo lämpöä harakoillekin. Tavataan yleisesti miltei kaikkialla maailmassa. Joskus juhliessaan voi ottaa muutaman lasillisen liikaa, eikä silloin pysy tolpillaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.08.2009 - 21:02

Se oli varmaan sieltä Vaahteramäen Eemelin kotoa tuotu kana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:19

Joskusko kännissä?Vielä mitä,ainahan tuo oli kantturat pystyssä tai kaakatti kamalasti kulkiessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:30

""Ellun kana" on Suomen kansan laajalti tuntema huoleton eläin, joka kirjallisuudessa on yleensä humalassa. Sanontaa ovat käyttäneet muun muassa Mika Waltari, Lauri Viita ja Väinö Linna. Tuntemattomassa sotilaassa luutnantti Koskela "varoittaa" miehiä kiljun valmistuttua: "Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat." Sanonnan pohjimmaista alkuperää tuskin tietää kukaan."

vuosisadan vaihteessa oli Taulunkylässä elänyt Elias Kiviharju (Ellu), jonka kanalaumassa eräs kana oli äännellyt ihmissanoja muistuttavalla tavalla eikä muninut. Oli syntynyt sanonta "On niinku Ellun kana, puhuu plotkottaa vaan, ei muni eikä mitää." Tällä oli tarkoitettu laiskaa ja toimetonta ihmistä.

Lähteet:
igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/k...cdad9da86d

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:35

Ei ellun kana päissään ollut. Normaalikäyttäjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 22:22

Jooo ei se kana juoppo ollut vaan joi kerran liikaa ja ellu vei sen huilimaan