Miten auttaisit ystävää?? Jos huomaat että käyttää liikaa alkoholia..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 30.08.2009 - 20:32

Eräällä ystävättärelläni meinasi karata mopo käsistä. Minä juttelin hänen kanssaan ihan vakavasti kaikesta mihin se johtaa ja miten se vaikuttaa meihin hänen ystäviinsä, sukulaisiin ja lapseen.
Jonkin aikaa hänellä menikin huomattavasti paremmin, mutta sitten muutin itse pois ja hänellä tahti koveni siitä.

Kysyjän kommentti

Kiitos..kyllä on paha jos mopo karkaa joltakin..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2009 - 17:31

Mikä on liikaa?
Sammumisista, räyhäämisistä ja sen semmoisista voi ihan hyvin muistuttaa hienovaraisesti, siis sillälailla, että ne on huomattu. "Potilas" vetää kyllä omat johtopäätöksensä, jos on vetääkseen. Yritä siis saada hänet (?) häpeämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 17:43

No tietty ohjaisin hänet jonnekkin A-klinikan ihmisen luokse, jos hän vaan suostuis sinne lähtemään. Oma tahto ja ymmärrys liikakäyttöön täytyy ensin olla ennenkuin apua voi ottaa vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 19:16

Tuo vaikka Itikseen tai vastaavaan ja näytä se pultsarisakki ja kysy haluatko tähän sakkiin muutaman kuukauden/vuoden kuluttua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 19:42

Paha paikka. Ensin yrittäisin etsiä harrastuksia joissa ei ole mahdollista ryypätä. Yhteinen ulkoilu tai samoilu vaikka lapin erämaassa vähentäisi ainakin käyttöä ja saattaisi palauttaa hepun normikäytön pariin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 20:11

Omien korvien välistä se lähtee,jos on lähteäkseen.Ja itse silloin hakee apua.Tukea tarvitsee.Yksin vaikeeta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.08.2009 - 20:29

Se pitää itsestä lähteä, ei siinä kaverit oikein voi auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.08.2009 - 20:45

Ei siihen auta toisen sanomiset. Se on jokaisen itse oivallettava, että nyt on mennyt överiksi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan alkoholin käytön, mutta tunnen myös sellaisia joille ei tunnu olevan mitään väliä miten menee silloin kun huonosti menee. Puhuminen ei ole auttanut, vaikka olen miten yrittänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:06

Keskustelut asianomaisen kanssa eivät yksistään auta, vaan kaveri on saatava itse lopettamaan liiallinen alkoholin käyttönsä. Tukeakin tietysti tarvitaan ja nälvimisestä ja huutamisesta ei todellakaan ole apua, vaan päinvastoin. Useimmat tulevat "uskoon" vasta, kun käyvät sairaalanteholla helvetinporteilla kääntymässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:27

Plm:na olen monen kaverin ongelmassa ollut mukana.Vaikeita,vuosia vieviä juttuja ja aina on yhdn päässä retkahtaminen. Tiimityötä,jossa asiaomainen on pääosassa.