Mistä tulee sanonta"jäitä hattuun? ;=)

Lisätty: 30.08.2009 - 15:55

Turun saaristo seilin saari...

Lisätty: 30.08.2009 - 17:00

No,seilin saaressa oli ennen spitaaleja sen jälk.mielisair.Räyhääjälle pantiin jäämurskakypärä lukitushihnalla päähän niin aika pian hiljeni.....

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2009 - 18:34

enpä ollut tuota ennen kuulutkaan, mutta kuulostaa hyvin uskottavalta selitykseltä, sillä Seili oli kuuluisa aikanaan melko radikaaleista hoitomenetelmistää

"Vuonna 1841 Seilin hospitaali muutettiin parantumattomasti mielisairaille tarkoitetuksi turvalaitokseksi. Vuoden 1851 laajennus lisäsi potilaspaikkoja 67:ään, ja Seiliin voitiin näin siirtää entistä enemmän potilaita erityisesti uudesta Lapinlahden mielisairaalasta, jonne nyt sijoitettiin Etelä-Suomen potilaita"

fi.wikipedia.org/wiki/Seili

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 30.08.2009 - 15:28

En tiedä mistä se tulee tai kuka sen on keksinyt, mutta tarkoittanee sitä, ettei kannata ottaa yltiöpäisiä riskejä, vaan pitää miettiä ensin mitä tekee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 15:51

En tiedä Mutta jyväskylässä yksi mies oli pannut pakastekanan hattuunsa ja pyörtyi kassalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 16:18

Se on varmaan..että katuu sanomisiaan..Sanoo mitä ei pitäis..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.08.2009 - 16:30

kylmä havahduttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 16:33

Kun tyyppi tulistuu liikaa-pitää panna jäitä hattuun,mun mielestä vanha,jo stadilainen sanonta,käytössä myös ns.urheilussa,jääkiekkoilijoille suositeltu.Lettupinon tarina kaupunkitaruja,päätyyppinä usein oli joku julkkis,mistä kerrottiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 18:06

Ralli kilpailussa muinoin eräs junnu ajoi samassa mutkassa parikertaa ulos. Katsojat eivät nostaaneet enää autoa tielle vaan ottivat kypärin pois, sekä laittoivat lunta kypäriin. Vähän aikka jututettuaan miestä vasta laskivat menemään ja pysyihän se auto tiellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 18:19

jäitähattuun , = hiljennä tahtia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 19:12

Rauhoittamiseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.08.2009 - 20:24

Jos joku innostuu liikaa, niin silloin kehoitetaan laittamaan jäitä hattuun, ainakin meilläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 20:26

Jäitä hattuun=Ota iisisti=Take it easy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:16

Ai äm seiling...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:22

Otetahan rauhallisesti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 14:59

Kyseisen sanonnan olen kuulut yhteydessä jossa henkilön rohkeus toteuttaa jokin asia ei oikein riitä. Silloin sanotaan" Jäitä hattuun, kyllä se siitä sujuu".