Sähkö

Katselin eilen talomme sähkömittaria. Laskelmien mukaan olemme kuluttaneet sähköä vuoden aikana puolta vähemmän kuin sähköyhtiö on arvion laittanut. Elikkä olemme maksaneet rahassa noin 500 euro liikaa, voiko sen rahasumman saada rahana tililleni, sehän on korotonta lainaa sähköyhtiölle. Muistelen että joku on saanut.

Lisätty: 30.08.2009 - 20:47

Sain tietoa täältäpäin Suomea. Pohjois-Karjalan sähkö antaa myös rahana yli perimänsä kilovatit.
-Minua ihmetyttikin se etteikö sähkön kuluttajalla ole oikeuksia.

Lisätty: 30.08.2009 - 20:49

-Kyllä 500 euroa olisi mukava saada takaisin vaikka joulurahaksi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2009 - 16:47

Sinuna tiedustelisin asiasta;
mulle tuli mieleen vuosikymmeniä sitten,meillä oli kaasu ja laskutus Hgissä sähkölaskun yhteydessä(olivat samaa puulaakia).Kotona kävi mittarinlukija samalla kertaa lukien molemmat mittarit,kaasumittari oli kapean keittokomeron päässä ja piti kiivetä taloustikkailla.Lukija oli aika tuhti nainen,joten ehdotin itseäni lukijaksi,mutta hän tunkesi itsensä komeroon,melkein jäi seinistä kiinni ja kurotteli fikkarin kanssa mittariin.

Aikaa kului monia laskuja tuli,mutta kerran katsoin laskua tarkemmin ja kaasun osuus oli suhteettoman suuri sähköön verrattuna esim.sähkö 3 mk ja kaasu 33mk(kaasu oli normaalisti minimaalisen pieni),joten kaasulaitokselle tsekkaamaan asia.
Selvis heti,olivat lukemat väärin päin lukijalla menneet ja sain aika mahtavan hyvityslaskun paluupostissa sekä anteeksipyynnöt.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 30.08.2009 - 14:51

Eikös ne sähköyhtiöt menettele niin, että huomioivat ne seuraavissa laskuissa. Eli seuraavat laskut jäävät tulematta, kun käyttävät liikaa maksetut niiden hyväksi. Näin meillä on mennyt käytännössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.08.2009 - 16:31

jepp, laskuissahan ne näkyy täällä jos maksanut liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 18:24

meillä ainakin forttumi laittaa tasauslaskun eli antaa ilmaisen kuukauden laskuihin tai hyvittää sen laskussa jotenkin..ei anna rahaa kuitenkaan, eli pitää ne eurot jotka maksamme vaan korkeakorkoisella tilillään.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 18:37

käytäntö taitaa olla ihan jakeluyhtiöstä kiinni, mutta varmasti kannattaa keskustella, jos eivät riihikuivaa rahaa palauttaisikaan, todennäköisesti kuitenkin huomioivat seuraavissa laskuissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.08.2009 - 20:21

Meillä se hyvitetään lopullisessa laskussa. Mutta soita sinne teidän sähköyhtiöönne ja kysy heiltä onko se mahdollista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 21:20

Taitaa olla kulutusarvio yläkanttiin.