Maailman pisimmät madot.

Kuulin, että Australiassa nähdään jopa yli 10metrisiä kastematoja, 5metriä on jo ihan normaali pituus.
Onko tämä totta?
Kuuli luotettavasta lähteestä, mutta silti epäilen tätä asiaa vahvasti.
Onko kukaan muu kuullut vastaavaa?

Avainsanat: kastemato australia madot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.08.2009 - 19:47

Kävin vähän etsimässä tietoa, ja Wiki kertoo, että australialaiset madot ovat n. 2 m pitkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.08.2009 - 19:51

Lapamato: Mato on täysikasvuinen noin kuukauden ikäisenä ja voi pisimmillään kasvaa jopa 20-metriseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 20:56

Tuo kummajainen lapamato mullekin tuli mieleen ensimmäisenä 40-50 luvulla se on ollut yleistä Suomessa, kuulin vanhemmiltani asian. Raaka kala oli silloin monesti aiheuttaja.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 22:52

Lapamatoa ajttelin ensimmäiseksi. Ystävlläni ja hänen siskollaan on ollut, olivat syöneet huonosti suolaantunutta kalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 10:18

Pisimmän eläimen tittelistä kilpailevat ainakin portugalinsotalaiva (Physalia physalis) ja Siphonophore praya, jotka molemmat kasvavat noin 40 metrisiksi. Kengännauhamatoa (Physalia physalis) on myös joissakin lähteissä väitetty maailman pisimmäksi eläimeksi. Ilmeisesti pisimmät löydetyt yksilöt ovat olleet noin 30-metrisiä, mutta on oletettu, että se voisi kasvaa jopa 60-metriseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 13:59

En kyllä ole koskaan kuullu että tavalliset madot olisivat noin pitkiä. Mutta lapamato voi kyllä olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.08.2009 - 16:41

No en ole sellaista kuullut