Kenelle piilukirves on tuttu ja mikä se on?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.08.2009 - 19:19

on sellainen joskus poikasena ollut kädessäkin, puusepän pojanpojalla

Piilukirvestä on käytetty rakennusten tms. hirsien sivujen veistämiseen, murteissa "piiluttamiseen" tai "poskeamiseen". Se on leveä- ja painavateräinen, joskus toispuoliseksi teroitettu

Kysyjän kommentti

Näinnhän se on

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.08.2009 - 19:26

Ei ole helsinkäläismumolle tuttu väline ollenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.08.2009 - 19:32

Kuullut olen, mutten käyttänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 19:33

Sysmän vaakunassa: fi.wikipedia.org/wiki/Sysm%C...4n_vaakuna
Napurini joka veisti talvet parruja kertoi kysymykseeni keväällä, mitä olet talven tenyt: Kävellyt kokotalven takaperin, välähti että on helutellut piilukirvestä!
Meillä oli liha-aitassa vanha piilukirves lihakirveenä. Oli tehokas peli siinä ei luut takunnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.08.2009 - 19:57

Vaikka olenkin kirvestä käyttänyt mutta piilukirvettä en ole koskaan edes nähnyt ja näin ollen hirret ovat jääneet rauhaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 20:04

Piilukirveelä veistetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 21:54

Varmaan jotakin laituria korjatessa käytät..en kyllä tiedä miten..ja mikä se on..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 22:46

Läheti juuri viimeksi kuistia siivotessani piilukirveen muualle säilytettäväksi. Sen verran harvakseltaan sitä meillä tarvitaan, ettei tarvitse ihan tuossa oven suussa olla. Ellei sitten rosvojen varalta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 00:54

tuttu on,on tuulut veisteltyä hirsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2009 - 12:05

Tuikituntematon työväline,muutenkin harvoin on tullut kirvestä heilutettua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.08.2009 - 16:42

ei ole tuttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2009 - 13:08

Kyllä olen sellaisen isältäni perinyt, on varmaan tallessa edelleen tuolla toisella puolella maata.