en osaa! pulloon lisätään näitä aineita, etanoli, etaanihappoa,, etyylietanaattia ja vettä. mikä on näiden reaktioyhtälö?

en osaa laskea laskuja kun en osaa laittaa noiden reaktioyhtälöä. tässä vaiheessa opiskelua en vielä tuota osaa.

Lisätty: 29.08.2009 - 14:31

jätetäänkö sit huomioimatta tuossa reaktioyhtälössä tuo etyylietanaatin ja veden lisäys?
Tajusin kyllä että noista kahdesta muodostuu noita, mutta jos tehtävässä on että noita kaikkia 4lisätään samaan pulloon, mikä on reaktioyhtälö tällöin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 29.08.2009 - 14:23

Etyylietanaattia (eli etyyliasetaattia) syntyy etanolin ja etaanihapon reagoidessa keskenään. Lisäksi reaktiossa vapautuu vettä:
C2H5OH + CH3COOH → CH3COOC2H5 + H20
tai lyhyemmin:
C2H5OH + C2H4O2 → C4H8O2 + H20

Lisätty: 29.08.2009 - 14:45

Reaktio tapahtuu myös toiseen suuntaan, eli nuolen voi joko kääntää tai sitten kirjoittaa oikean puolen vasemmalle ja vasemman oikealle. Samoja reaktioita syntyy, laitetaan pulloon aluksi vain etanolia ja etaanihappoa tai sitten kaikkia neljää:
www02.oph.fi/etalukio/opiske...4/ts2.html

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Etyyliasetaatti