Tukholman kaupunki aikoo kieltää tupakoinnin työaikana kaupungin tehtävissä. Mitä mieltä napsulaiset ovat tällaisesta kiellosta?

Lisätty: 28.08.2009 - 12:14

www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...5248844064

Avainsanat: työaika terveys tupakointi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2009 - 14:36

Suunta on oikea. Valvomaanhan sitä ei kukaan pysty, mutta onhan sitten seikkoja, joihin voi vedota tyyliin : missä olit klo 13.15, kun asiakas ei löytänyt sinua ? Työnantajalla on oltava mahdollisuus valvoa alaisensa liikkumista työmaalla, ja edellyttää, että työtehtäviä hoidetaan se aika kun ollaan töissä. WC-käynnit ovat luonnollisia poissaoloja hetkeksi, mutta muu on oltava sitten hallinnassa. Tälläkin tavalla ohjataan työntekilöitä kohti terveempää tulevaisuutta. Esimiehenä ollessani seurasin ihmisten sairastumista. Tupakoitsijat olivat useammin sairaana kuin ei tupakoivat. Näin oli meillä, eihän sitä voi yleistää, mutta mielenkiintoinen yksityiskohta joka tapauksessa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.08.2009 - 09:12

Saisi pikku hiljaa ruveta riittää tää ihmisten holhoaminen kaikilla pirun kielloilla jne. Naurettavaa "pelastetaan kaikki ihmiset paheilta" touhua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.08.2009 - 09:17

Ollaanko täällä Suomessa kerrankin edellä naapuriamme? Mitähän seuraavaksi kielletään ja kumpi keksii sen ensin: vessassa käynti työaikana?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 09:24

siinähän sitä on taas naapureilla diskuteeraamista kun selvittelevät hoitoonohjaus menetelmiä ja katumusleirijä yms. vastaavia tukitoimia langenneille virkamiehille, muutamien kymmenien miljardien lisälasku kaupunkilaisille ...

(se sosiaalinen vastuuhan liittyy naapurissa yleensä tällaisiiin päätöksiin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 09:29

itse en tupakoi ja aikanaan kun olin töissä "oikeesti" ja muutamat nuoret ramppas koko ajan tupakalla, kyllähän se vähän harmitti. Jotta.. joku rajaus siihen olisi paikallaan. Ettei ihan vapaasti saa käydä silloin kun mieli tekee..himotupakoitsija nimittäin voipi käydä puolen tunnin välein ja mitä yhden tupakin poltto kestää.. 5-10 min?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 09:50

Holhoamista en varsinaisesti kannata, mutta hieman olen vahingoniloinen, kun tupakkatehdas määrättiin maksamaan miljoonakorvaukset keuhkosyöpään kuolleen tyttärelle.
Ehkä tupakointi loppuu sillä tavalla, kun niitä ei enää uskalla myydä, jos jokaiselle sairastuneelle täytyy maksaa miljoonia?
Tupakointi on eräs eniten inhoamistani asioista, joten minulle sopisivat vaikka millaiset rajoitukset.
Ei ole kovin hieno näky, kun koulujen kulmilla ollaan niin miestä ja naista, kun tupakoidaan, vaikka ikää on kymmenen kahta puolen.
Lukiolaiset eivät enää ole niin lapsellisia ja tupakointi niissä on vähäisempää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 10:00

Kyllä täällä Suomessakin on tupakointi kieltoa työaikana , esim. SOK ei niiden kauppojen henkilökunta saa tupakoida työaikana, kyllä heitä on tuhansia Prismojen ym. liikkeiden henkilökuntaa ja on yksityinen sektori.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 10:01

Ei holhoamista,mutta asiaa,jo vuosia sitten SAK teki laskelmia kuinka paljon tupakkatauot tekivät palkassa,olisi tullut tupakoimattomille pitkä penni bonuksia niistä tupakkatunneista.
Näiden yleisten ja yhtäläisten kieltojen jälkeen on joka firman edustalla toinen toistaan fiksumman näköisiä naisiä röökillä,missä miehet käyvät?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 10:21

eikö sais sitten edes lounastunnilla, kahvipaussillakaan tupakoida, paljonhan tuota nykyisin rajataan, minua se hetkauta , mutta uskon, et jos kokonaan kieltävät, niin ainakin lounastunnilla siten joka on ns.omaa aikaa ...jos sitä ei pidetä ihan siinä työpisteen lomassa ...mutta tuttavani on siellä kunnalla töissä ja on kyl sellanen ketsjupolttaja , hän kyllä varmaankin jää saikulle , ei yksin kertaisesti pysty oleen ilman , yhden kun hän sammuuttaa jo toinen palaa huhuh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 10:40

Ihan oikea toimenpide, työaikaa kuluu tupakoitisijoilta tosi paljon tupakalla käymiseen. Joku tekee työt sillä aikaa.
Aikoinaan olin opiskeluaikana Ruotsissa kesätöissä ja siellä tupakoitsijat pitivät huolen siitä että 10 min/t olivat tupakalla! Nykyään ei varmaan tuo onnistu enää.
Muistaakseni Helsingin kaupunki tekee samoni vai oliko esitys vasta.
Olen työpaikassa joka on savuton mutta tupakoijia näkyy pihalla jonkun verran edelleen. Tupakoinnin lopettamista myös tuetaan työterveyhuollon toimin ja tiedän yhden joka poltti ketjussa, kertoi olevansa "lopettamisohjauskessa" ja on onnistunut lopettamaan.
Tupakoinnista tulee kustannuksia muutenkin eli sehän vaikuttaa terveydentilaan.
Kun työpaikkaon savuton, missä aikoisivat polttaa... tyhmä saa tietysti olla ja fiksuus ei ole "istutettavissa" ihmisiin....
En ole halukas maksamaan verorahoillani itse aiheutettujen sairauksin kustannuksia.

Lisätty: 28.08.2009 - 10:44

Tauoillahan ei voi tupakoida kun polttaminen on tiloissa kielletty. Ei kovin moni ole ulkotöissä... ei Ruotsissakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 11:16

E haittaa minua.,vaikka poltankin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.08.2009 - 11:31

Ei haittaa minuakaan. Olin työpaikassa jossa ei saanut tupakoida edes talon ulkopuolella, koska oli niin sanottu sivistävä paikka. Piti olla lapsille esimerkkinä. Mutta tämä tätipä menikin ruokatauolla läheiseen puistoon tupakalle. Yksi tupakka riitti työpäivää kohti. Illalla sitten kotona kuluikin enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 12:09

hyvä juttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 12:13

Tuoreimman tutkimuksen mukaan ammattikoululaiset ovat innokkaimpia tupakoitsijoita. Miksi? Siksi, että työssä olevalla henkilöllä on aina perinteisesti myös tupakkatauko. Eihän ammaattiin voi oppia, jos ei hallitse kaikkia siihen kuuluvia työtapoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 13:18

Täytyy Tukholman keikoilla olla polttamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.08.2009 - 13:54

ei ole hyvä juttu