fg
Kysytty: 27.08.2009 - 14:56

Tiedättekö mitään peukalosääntöjä erottaa metsäherkkusieni valkoisesta kärpässienestä?

Viitaten mm. viimeaikaiseen uutisoitiin. Sanovat tosin että ei kannata edes etsiä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.08.2009 - 16:11

Herkkusienessä on tummemmat ne heltat siellä lakin alla. Valkoisessa kärpässienessä ne ovat valkoiset. Ja se jalkakin on erilainen. En nyt osaa sitä selittää.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.08.2009 - 15:05

En stadilaisena juuri sienestämään pääse.Joten ilman sienikirjaa ja asiantuntijaa mukana en edes lähtis.Ikävä kyllä en osaa neuvoa tässä asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 15:10

Jos sienessä aikoo käydä niin sienestäjänopaskirja mukaan. Minulle on jos lapsuudessa opetettu että ei saa kerätä sieniä mitä ei tunne. ELI EI KANNATA KERÄTÄ MITÄÄN SIENIÄ MITKÄ EI OLE ENTUUDESTAAN TUTTUJA SIENIÄ.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 15:36

Jostain luin,että tuo valkoinen kärpässieni on paljon yleisempi kuin metsäherkkusieni eli on vissiin aika todennäköistä,että vastaan tulee juuri tuo myrkkysieni.
Itse olen kyllä niin arka tuossa asiassa,että ainoat valkoiset sienet joita poimin ovat takuuvarmoja eli lampaankääpä ja vaaleaorakas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 15:51

Valkoinen kärpässieni ei mustu. Näin muistan lukeneeni. Tarkista kuitenkin sienikirjasta, sillä ilman sienikirjaa ei saa mennä sienestämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 16:18

Tässä kärpässienien peukalotuntumia;
www.funet.fi/pub/sci/bio/lif...index.html
Kehnä eli metsäherkkusieni;
www.kotihiiri.com/polku/view...ef64d8400e

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 16:29

Eikös sulle uutisista selvinnyt myrkyllisen tunnukset?Vai aiotko anopille sienisoossia valmista ;-) vitsi,vitsi.
En tosin varmasti muista niitä,mutta en muutenkaan kerää valkoisia sieniä,ehkä lampaankääpää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 20:53

Peukalosääntö:
1. Valkoisen kärpässienen syöminen johtaa nopeaan kuolemaan.
2.Tosin kaikki, jotka eivät syö valkoista kärpässientä, mutta syövät metsäherkkusientä kuolevat myöskin. Ennemmin tai myöhemmin.
(eipä tämäkään mikään erikoinen vitsi ollut)