Saako pippurisuihkeita ostaa laillisesti?(itsepuolustukseksi).

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 27.08.2009 - 12:37

Ymmärtääkseni siihen tarvitaan viranomaisilta hallintalupa. Poliisi varmasti neuvoo jos kysäiset piirinne poliisilaitokselta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.08.2009 - 12:40

Pippurisuihkeen sijasta voi taskussa tai väskyssä pitää pientä pulloa hiussprayta,ilman viranomaislupaa;karkottaa vastustajan,luulisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 13:00

poliisin myöntämä lupa tarvitaan,
hämärillä markkinoilla paljon kelvotonta ja hengenvaarallista tavaraa tarjolla

"luvaton pippurisuihkekkin käsitellään lakituvassa laittomana aseena, että viranomaisten lupa siihen pitää olla"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 13:02

Suomessa ei saa ostaa "kyynelkaasusumutteita" tai vastaavia ilman poliisiviranomaisen lupaa.
Monessa muussa EU-maassa niitä sumutteita myydään aikuisille ilman mitään lupavaatimuksia.Ei kuitenkaan kannata tuoda esim. Virosta tai Saksasta k.o. tuotteita Suomeen ilman lupaa. Saksassa myydään samalla tapaa myös kyynelkaasupistooleja sekä etälamauttimia.Mutta korostan vielä : Ei kannata tuoda Suomeen, jos ei ole lupa-asiat kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 13:06

Kaasusumutin on lainsäädännössä ampumase.
Kaasusumutin luvan myöntää poliisi ja lupa on voimassa enintään 5v kerrallaan myönnettyä käyttötarkoitusta varten. Sinulla pitää olla jv-kurssikäytynä ja poliisin myöntämä jv-kortti voimassa tämän lisäksi suoritettuna pitää olla jv:n voimankäyttökoulutus(poliisin hyväksymältä kouluttajalta), jossa sinulle on opetettu kaasusumuttimen käyttö, ensiapu kohteelle jne.. eli todistus näistä. Lisäksi hakiessa ilmoitat mitä varten haet kaasusumutinlupaa, esimerkiksi järjestyksenvalvojan hommat. Tässä ei välttämättä tarvita työnantajan todistusta, jos esim toimit portsarina vähän siellä sun täällä ja tämän uskottavasti selität. Lisäksi sinun tulee olla nuhteeton ja hyvämaineinen jne..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 15:20

Siihen pitää kysyä lupa ennen kuin sitä saa käyttää sellaiseen tarkoitukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 15:53

en usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 27.08.2009 - 21:43

lupa tarvitaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2009 - 22:45

Kyllä siihen pitää olla lupa..Johan menis aika hurjaksi jos jokainen saisi..