Kerätessäsi rouskuja keräätkö myös mustiarouskuja?

Kävimme tänään mustikassa ja mie löysin myös sieniä.Rouskuissa löytyi kangasrouskuja ja muutama uusi mustarousku,keitän juuri sieniä.

Avainsanat: rouskut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 19:50

Minä kerään mustat rouskut. Välillä ne oli pannassa, mutta sitten niitä tutkittiin lisää, ja tuli vapauttava tuomio. Musta rousku saattaa sekaantua pulkkosienen kanssa varsinkin sateella, kun se lakki on tummempi. Pulkkosienihän ei ole syötävä sieni. Mustat rouskut on riittoisia kun ne on niin paksuja. Hyviä ovat.

Kysyjän kommentti

Niin minäkin kerään mustatrouskut on hyvä salaattisieni,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 25.08.2009 - 19:27

En ole kerännyt. Siihen aikaan kun minä käyn sienimetsällä siellä on paljon mustia sieniä, eikä ne taida ihan kaikki olla mustarouskuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 20:34

Aikaisemmin keräsin myös mustia rouskuja,mutta en enään. Karvarouskut ovat hyviäjamyös kangasrouskut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 20:49

Voi voi,kun täältä Helsingistä pitää sienet käydä torilta ostamassa.Tykkäisin niin kerätä sienet itse.Viihdyn metsän siiimeksessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 21:35

Toissaviikonloppuna ehdin vähän sieneenkin. Yhden mustarouskun ryöppäsin kangassienien joukossa. Pakastin kaikki keräämäni sienet. Yritän muistaa syödä joskus ne sieltä pakastimesta pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 22:16

En kerää mustarouskua ollenkaan juuri sen takia kun niistä on ollut sitä negatiivista juttua.Muistan kuitenkin,että lapsena ollessani meillä kerättiin juuri mustarouskua aika paljon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 00:47

Olen aikaisemmin kerännyt paljonkin mustarouskuja ja ovat erittäin maukkaita sieniä. Nyt olen yrittänyt vältää niiden keräämistä, juuri sen takia, että niiden sanotaan sisältävän syöpäriskiä sisältäviä aineita. Laitan niitä kyllä joskus muiden rouskujen sekaan. Karvarousku on muuten aikoinaa todettu Ruotsissa lievästi myrkylliseksi ja se ei kuulu siellä kauppasienten joukkoon. Itse poimin sitä kyllä ja on hyvä ruokasieni.

  Ilmoita asiaton vastaus
fg
Vastattu: 26.08.2009 - 03:50

En kerää rouskuja ollenkaan. Ovat aromiltaan liian kirpeitä ts. "sienimäisiä" makuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 04:05

Kerään kaikki ne sienet jotka tunnistan syötäviksi. Kuivatuna tai vaikka pannulla menee laatusienien joukossa hieman mauttomammatkin yksilöt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 12:41

Kerään kangasrouskuja ja karvalaukkuja sekä harmaata haaparouskua. Keitän niitä kahdesti n. 3 minuuttia kerralla väljässä vedessä, välillä huuhdellen. Mustarouskuista otan vain pienet nätit ja niitä keitän kolme kertaa ennen ruoaksi laittoa tai pakastamista.

Lisätty: 26.08.2009 - 16:06

Tiedän kyllä, että kangasrouskuille riittäisi yksi ryöppäyskerta poistamaan kitkeryyden.