Osaomistusasunto vai asumisoikeusasunto???

Onko täällä yhtä köyhiä kuin minä? Asuuko kukaan jommassa kummassa? Miksi olet valinnut juuri sen vaihtoehdon jossa asut nyt?

Avainsanat: asuminen osaomistusasunto asumisoikeusasunto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2009 - 12:20

Olen asunut osaomistusasunnossa.
Sijoitin siihen tietyn summan rahaa. En ottanut lainaa, vaan minulla oli käteistä esim 30.000€.
Maksoin ns. vuokraa 700€/kk, josta kartutin omaan asuntooni 200€/kk. Asumistukea en saanut, koska vuokra katsottiin vain siltä osin mikä oli todellinen vuokra, eli 500€.
Jossain vaiheessa myin asuntoni pois ja muutaman vuoden aikana olin kartuttanut asunnon myyntihintaa. Eli 200€ kk x 12 = 2400€ / vuodessa. Eli laitoin ns "pankkiin " rahaa joka kuukausi 200€.Asunnon pystyy myös lunastamaan itselleen jossakin vaiheessa.
Yhtiö rakennutti ovelliset autotallit, jolloin asunnon arvo nousi ja sain puhdasta rahaa lisää asunnon myynnin yhteydessä.

Osaomistusasunto ei mielestäni ole hyvä vaihtoehto, jos pitää ottaa laina asunnon ostamiseen, sillä sitten maksat lainaasi takaisin ja myös vuokraa, eli yhtä tyhjän kanssa.

Asumisoikeusasuntoon sijoitat tietyn summan. Ei muuta. " Asut rahojesi päällä", mutta et kartuta laittamaasi rahasummaa. Kun muutat saat laittamasi summan takaisin. Ei hyvä "pankki".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2009 - 10:53

En asu kummassakaan. Osaomistusasunnossa asukas asuu aluksi vuokralla, jonka jälkeen asunto on mahdollista lunastaa omaksi. Joissakin tapauksissa asukkaan on myös mahdollista jatkaa vuokralla asumista senkin jälkeen kun asunto olisi ollut mahdollista lunastaa omaksi. Asumisoikeusasunto on asumismuoto, jossa asukas omistaa asumisoikeuden rakennuttajayhtiön omistamaan asuntoon. Asukas ei voi lunastaa asuntoa omakseen. On siis kysymyksessä aivan eri asumismuodot, joita ei voi verrata näin keskenään. Jos haluat joskus omanasunnon, kannattaa ottaa tietenkin osaomistusasunto käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 11:20

Minä osun ihan iki omassa omakotitalossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 12:31

molemmat ovat asukkaalle huonoja vaihtoehtoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:08

Ihan kaupungin vuokra-kämpässä jo 25.v.Olen todella onnellinen,että on katto pään päällä.Huonomminkin voisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:26

Jos jostain onnistuu löytämään edullisen vuokra-asunnon, niin se saattaisi olla paras vaihtoehto. Minulle on kuitenkin löytynyt edeulliset omistusasuntovaihtoehdot. Ensin pieni mökki, tämä maaseutuasunto, ostettiin velaksi. Maksoin lainanlyhennystä hieman enemmän kuin mitä olisi maksanut vuokraa, tosin paljon isommasta asunnosta. Sukulaiset ystävällisesti takasivat lainani ja minulla oli vakituinen työpaikka. Maksettuani tämän pikkutalon kymmenen vuoden kuluttua asuinkin jo kaupungissa. Oli vuosi 1993, edellinen lama, ja hinnat alhaalla. Löysimme perheemme kokoisen asunnon ihan sattumalta, hintakin Suomen alhaisin sen kokoisesta asunnosta. Lainanlyhennys samaa luokkaa kuin tuttavamme aso-asunnossa kuukausivastike. Jo silloin totesin aso-asunnon mielettömyyden. Koko ajan saa maksaa kallista vuokraa, eikä se koskaan lopu. Nyt on tuokin asunto velaton, joten siinä on jäljellä enää pelkät yhtiövastikkeet. Eli kannatan ostamaan ensin pienen oman asunnon, jota sitten maksukyvyn myötä suurentaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:39

Aikoinana asuimme asumisoikeusasunnossa kolme vuotta. Työn perässä muutimme paikkakunnalle, jossa ei ollut tuolloin ensimmäistäkään asumisoikeusasuntoa ja siitä saakka olen asunut omistusasunnossa. Pidin asumisoikeusasuntoa sikäli hiukan kalliina, että kuukausimaksu nousi aika yllättäen oikein reilusti, toisaalta saimme kyllä omamme pois kun luovuimme siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:46

asumme omakotitalossa ja laina maksettu. jokin helpotus sekin. yli 20 vuotta asuttu täällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.08.2009 - 13:52

vuokralla olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 17:59

Vuokraluukussa asun minäkin. Ja on kaikkein helpoin ja yksinkertaisin asumismuoto. Pääasia että on katto pään päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 03:32

Itselläni on omistusasunto ja aso-asunto.
Asun pääsääntöisesti tuossa aso-kämpässä.
(en silti ole rikas, tiedoksi eräälle joka suuttuu siitä jos joku asuu kahdessa paikassa ja asunnossa)