Mitä vieraita kieliä osaat?

Avainsanat: vieraat kielet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2009 - 09:57

no siiis oon opiskellut englantia, ruotsia, ranskaa, venäjää ja yhden kurssin espanjaa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2009 - 09:16

en kyllä ole kielinaisia. hyvä että suomea jonkinverran osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 09:20

Englantia, Saksaa, Ruotsia, Venäjää jonkun verran että keskustelemaan pystyn, sekä Esperantoa olen Työväenopistossa opiskellut muutaman vuoden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 09:21

englanti,,en tarvitse muita,nuorempana opettelin useita eri kieliä mutta tänä päivänä ei käytännössä tarvitse muita kieliä kuin englannin,paikallisista kielistä riittää kuhan osaa tervehtiä ja kiittää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 09:26

enkkua, ruotsia ja vähäsen kreikkaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 09:29

En osaa mitään vieraita kielijä
käsillä olen opetellut puhumaan
ja senhän oppii kun käyttää sitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 10:03

Toimeentuloenglantia osaan ja jokusen sanan sieltä sun täältä muita kieliä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2009 - 10:04

Koulusivistykseen ei kuulunut kuin äidinkielemme lisäksi ruotsinkieli. Jota en enää osaa ymmärrettävistä syistä. Englantia ymmärrän hieman ja muutaman sanan jopa osaan sanoakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 10:21

rauman kielt kuuntelen ja ymmärränkin , mutta asiaan en oikeastaan mitään muuta kuin suomen kieli ja turun murre, mut kuuntelen kyllä ja pienes viinis ehkä jopa puhunkin ruotsia ja enkkuu sekasin..mut sanoisin et en osaa kunpaistakaa...oli meil koulus molempii kielii , mut ei ne vain jäänneet muistiin...mieleen eikä mihinkään muuhunkaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 10:25

Kirjailija Lauri Viidalle joku ihaili omaa naapuriaan. "Hän osaa puhua kuutta kieltä!"
Lauri Viita oli sanonut: "Tietääkö hän, mitä hän puhuu?"
No - olen käyttänyt työssäni enemmänkin, kuin 6 kieltä, mutta en nyt halua sanoa "osaavani" esim. 8 kieltä. Ymmärrän kyllä puhetta ja kirjoitettua tekstiä sen verran, ainakin arkisia asioita ja tietysti oman ammattialani asioita. Tosin tällöin mukana ovat jo tanska ja norja, joita olen joutunut käyttämään paljonkin, tarkoitan ihan oikeita k.o. kieliä, en "skandinaviskaa"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 11:06

Pakko Ruotsia en ole tarvinnut koskaan missään, vaikka on ollut Ruotsalainen toimitusjohtaja ja omistaja yrityksissä missä olen työskennellyt. Englantia olen tarvinnut jatkuvasti ja jokapaikassa. Lisäksi, kun osaa suomea ja savoo, hiljoo ja kovoo, pärjää vaikka ulkomailla, kuten Ranskassa ravintolassa ollessani kävi, kun pihvit olivat jo pöydässä:
- Missäs ne potaatit viipyvät?
- Tarjoilija: Aa.... poteutos....poteutous...!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 11:22

Kyllä se on suomen kieli mitä lörpötän..Ulkomailla viitoma-käsi kieli..kun ei oo kielipäätä..mutta hyvin pärjänny..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 11:45

Suomen lisäksi pystyn keskusteleen enkun kielellä aika pitkälle.. Ruotsia en osaa pätkääkään. Viitomakieltä osaan jonkun sanan, viitomakielen aakkosilla olen joskus sanoja kirjoitellut kaverin kuurolle äidille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 11:45

Osaan ruotsia, norjaa ja saksaa hyvin, englantia kohtalaisesti. Näitä kieliä kirjoitan paremmin kuin puhun. kun taas saamea en osaa kirjoittaa, en vanhalla suomalaisella ortografialla enkä nykyisin käytössä olevalla yhteispohjoismaisella. Ei miehenikään osaa, vaikka hän puhuu pohjoissaamea äidinkielenään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:09

Englantia ja ruotsia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 13:31

Minullakaan ei ole kielipäätä, mutta kouluruotsilla pärjään Ruotsissa ainakin huoltoasemilla ja kaupoissa, saksalla pärjään saksalaisten kanssa peruasioissa ja englantia sölkkään sen kun kerkiän ulkomailla. Kielioppisännöt olen heittänyt romukoppaan, aikamuodot ovat mitä sattuu ja sanatkin hakusessa. Mutta kertaakaan en ole vielä kielitaidon vuoksi jäänyt sanattomaksi tai joutunut pulaan. Italiassa käytän aina niitä muutamaa sanaa, mitä italiaksi osaan, muut kielet eivät suustani ulos työnny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.08.2009 - 13:53

Englantia hyvin, Ruotsia hyvin välttävästi, kreikkaa ihan pikkusen, saksaa olen opiskellut joskus, vähän muistojen takana kyseinen kieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 14:35

Englanti, ranska, saksa, tanska, norja. Ruotsia en laske, toki sitä osaan mutta se on meidän maassamme toinen kotimainen kieli.
Olen opiskellut kieliä joten myös tasotodistukset on olemassa eli ei ole omia arvioita "jonkinlaisesta osaamisesta".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 17:56

Kouluaikaan ei kielet kuuluneet opiskeluun. Vain ruotsia nelisen vuotta, enkä osaa yhtään ainutta sanaa. Minut voisi vaikka myydä ruotsin kielellä. Englantia luin vain kaksi vuotta koulussa, joten ei käänny sekään. Varsinkin kun se oli liike-englantia. Pakko siis puhua suomea ja murteita sikin sokin mitä on korvaan ja kieleen tarttunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 19:56

En osaa mitään vierasta kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 22:03

Molemmat kotimaiset menee sujuvasti,pitkä saksa,englanti onnistuu,kyökkiranska eikä halvalla myyrä espanjaksi,japani oli mun ihastus ja rakas harrastus,mutta hirveän vaikeana vaatis jokapäiväistä kertausta,on jäänyt unholaan muutamassa vuodessa,mutta kaikki opinnot on pakko olla piilossa takaraivossa,pakko.Harmittaa ainoastaan,etten aikoinaan suuntautunut kieliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 00:06

Ruostunutta englantia ja ruotsia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 03:29

Parin normikielen lisäksi hieman viittomakieltä jota tuli opeteltua kehitysvammaisten parissa työskennellessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2009 - 20:11

Äidinkieltä tietysti. Englannissa pärjäisin varmaan aika hyvin jos siellä käväisisin. Sitten on jossainpäin takaraivoa ruostunut ranska sekä ruotsi.