saako äiti ottaa rahaa 13wee pojan tililtä rahaa??

Lisätty: 24.08.2009 - 16:12

entä jos hän maksaa lainaa ja keventäjät juttua ilman lapsilissää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.08.2009 - 15:12

Vanhemmilla on täysi käyttöoikeus tiliisi niin kauan kunnes tulet täysi-ikäiseksi eli 18 v.

Lisätty: 24.08.2009 - 16:29

Riippuu siitäkin, mistä rahat ovat tilillesi tulleet. Jos olet itse ne sinne esim. kesätöilläsi säästänyt olisi oikeus ja kohtuus, että saisit niitä itse myös käyttääkkin. Jos taloudellinen tilanteenne on tiukka on tietysti normaalia, jos äitisi ottaa ne tililtäsi, ennenkuin menee rahaa jostain kalliilla korolla lainaamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.08.2009 - 15:16

ei se ole reilua , jos olet itse säästänyt omat eurosi , mutta jos annat äidille vaikka lainaksi sieltä jonkun summan niin kyllähän se sitten käy, mutta jos ne säästöt ovat vaikka esim. lapsilisistä kertyneitä , niin kyllä äiti voi nostaa siitä tililtä rahaa ja ostaa sinulle esim. vaatteita tai jotain muuta tärkeää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 15:18

saa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 15:46

Riippuu tilanteesta. Itse otin poikani tililtä rahaa hänen aloittaessaan ekaluokan, kun hankin hänen huoneeseensa uuden sängyn, pöydän ja lipaston.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 15:59

Saa ottaa lain mukaan ja varsinkin jos tilillesi on lapsilisät taletettu, mutta ei ole reilua jos olet vaikka kesätyöstä säästänyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.08.2009 - 16:06

Valitettavasti sanon samaa kuin edellisetkin, mutta jos äiti on ottanut omiin tarkoituksiinsa sitä rahaa, niin olisi erittäin reilua että hän myös maksaa ne takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 16:06

saapi ottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.08.2009 - 16:48

Kyllä vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 17:14

Alle 15-vuotiaan puolesta oikeustoimia tekevät hänen edunvalvojansa, yleensä hänen vanhemmat, sekä edustavat yhdessä häntä. Tilin voivat avata ja lopettaa vain edunvalvojat yhdessä. Tilinkäytöstä sopiminen kuuluu edunvalvojille yhdessä. He voivat yhdessä pankin kanssa sopia, että tiliä saa käyttää esimerkiksi kumpikin edunvalvojista erikseen, alaikäinen tai muu henkilö yksin. Jos tilinkäytöstä ei sovita erikseen, tiliä voivat käyttää vain edunvalvojat yhdessä. Edunvalvojien antama tilinkäyttöoikeus on aina peruutettavissa, myös yksin toisen edunvalvojan pyynnöstä. Jos tilinkäyttöoikeus peruutetaan, voivat tiliä käyttää vain molemmat edunvalvojat yhdessä.Tilinkäyttövälineistä, kuten korteista ja verkkopankkipalveluista, sopiminen edellyttää molempien edunvalvojien suostumusta.
Edunvalvojien tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Sama koskee muille henkilöille annettuja tilinkäyttöoikeuksia, jotka edunvalvojat ovat antaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 19:00

Toistaiseksi on tullut vaan laitettua mutta voihan se olla että joutuu vielä joskus lainaamaan. Itselläni on täysi käyttöoikeus tyttären tiliin ja voin sijoittaa ne rahat ihan mihin vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 21:10

Riippuu mihin äitisi rahat laittaa,eihän se tietysti reilua ole,mutta olet vielä alaikäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 14:30

Omiin tarkoituksiinsa ei mielestäni saisi ottaa, mutta jos sinulle jotain hankkii niin tottakai se on luvallista. Ja jos ottaa omiin tarkoituksiin tulisi maksaa takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 20:42

Lain mukaan saa ottaa mutta vähän epäreilulta tuo kuullostaa.